wrzesień 2020
29
1:09:29
W dniach 23-24 września minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przebywał w Wilnie, gdzie spotkał się m.in. z ministrem transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Jarosławem Narkiewiczem. Wśród tematów ich rozmów znalazły się postępy prac realizowanych projektów oraz plany na kolejne inwestycje. Politycy zapewnili, że w 2026 roku ukończony zostanie szlak kolejowy Rail Baltica.
Dwudniowa wizyta ministra Andrzeja Adamczyka była kontynuacją dyskusji podjętych podczas konsultacji międzyrządowych Polski i Litwy, które odbyły się 16 i 17 września bieżącego roku. Szef polskiego resortu razem z Jarosławem Narkiewiczem m.in. wizytowali na Litwie mosty i wiadukty kolejowe, które powstają w ramach projektu Rail Baltica.
„W tym miesiącu w październiku zakończymy rozbudowę linii w Kownie, czyli ten odcinek od polskiej granicy do Kowna jest zakończony. Będziemy już ogłaszać przetarg - przedłużenie linii w kierunku granicy Łotewskiej. (…) My widzimy jak sukcesywnie, bo o tym ciągle też rozmawiamy z panem ministrem Adamczykiem, jak sukcesywnie Polska już nie tylko nas dopędza, ale wyprzedza” – mówił na antenie Radia Wilno Jarosław Narkiewicz.
O tym, że po stronie polskiej prace przebiegają sprawnie poinformował minister Andrzej Adamczyk. Dzięki temu Rail Baltica, zarówno w Polsce, jak i na Litwie zostanie ukończona w podobnym czasie. Według deklaracji obydwu stron ma to być 2026 rok.
„Realizujemy odcinek Rail Balici między miejscowością Czyżew a Białymstokiem. Realizujemy największy kontrakt kolejowy w Polsce, bo to kwota 3,3 mld zł netto. To jest ponad 700 mln euro. (...) Te prace już trwają, ten kontrakt jest realizowany. Od Białegostoku do Ełku projektujemy linię kolejową, podobnie jak od Ełku do granicy państwa. My tutaj mamy określone terminy i w tych terminach zrealizujemy na pewno to przedsięwzięcie” – zapewnił szef polskiego resortu infrastruktury.
Jarosław Narkiewicz podkreślił, że współpraca obydwu państw nie zakończy się na tym projekcie – w planach jest bowiem kolejna duża inwestycja.
„Myślimy o rozszerzeniu naszych innych możliwości. Jedną z takich możliwości jest inny kierunek, kierunek bezpośredni Wilno-Druskienniki, Grodno i Białystok (…). Rail Baltica jest kierunkiem północnym, tu byłby kierunek centralny wyjścia, na bieżąco o tym projekcie już konkretnie mówimy, w stadium oczywiście pierwszym, przygotowawczym, ale to jest kierunek, który warto opracować” – podkreślił minister komunikacji i transportu Litwy.
Strona polska jest już po wstępnych analizach nowego projektu i rozmowach ze współpracownikami szefa litewskiego resortu. Rezultaty, jak na razie, są obiecujące.
„To jest bardzo ciekawy projekt, to jest kolejna bardzo dobra propozycja i to jest przede wszystkim połączenie kolejowe, na które czekają i Polacy, i Litwini, i wszyscy ci, którzy będą chcieli w celach służbowych, turystycznych przemieścić się do Wilna, przemieścić się dalej korzystając z połączeń kolejowych, nie tylko Rail Baltica. Bardzo dobry pomysł” – ocenił minister Adamczyk.
Cała rozmowa polityków na antenie Radia Wilno dostępna jest [tutaj].
Rail Baltica to powstający transeuropejski korytarz, który w przyszłości połączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Jest strategiczną inwestycją dla północno-wschodniej części Europy, pozwalającą na rozwój transportu towarowego i pasażerskiego.