fbpx
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Październik 2020

06

10:10:43

W 2019 r. więcej wypadków podczas prac inwestycyjnych na kolei

O 126% wzrosła liczba niebezpiecznych zdarzeń, do których dochodziło w 2019 r. na kolei podczas prowadzenia prac inwestycyjnych i remontowych. W 2018 roku nastąpiły 23 takie sytuacje. Rok później było ich już 52, a śmierć poniosło trzech pracowników – podaje Urząd Transportu Kolejowego.

W „Sprawozdaniu ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 2019” UTK ocenił m.in. bezpieczeństwo w trakcie prowadzenia inwestycji na kolei. W tej kategorii dokument wskazuje na ponad trzykrotny wzrost liczby wypadków (23, w tym jeden poważny) i blisko dwukrotny – incydentów (29).

Wśród ich przyczyn Urząd wskazuje przede wszystkim nieprawidłowe zabezpieczanie miejsc robót, które dotyczyło blisko połowy zarejestrowanych sytuacji. Liczba ta zawiera także „przypadki kolizji z pojazdami drogowymi powstałe z uwagi na brak strzeżenia przejazdu kolejowo-drogowego przez uprawnionego pracownika wykonawcy”.

Jako jedną z przyczyn wypadków oraz incydentów związanych z prowadzeniem inwestycji i remontów, UTK wymienia również brak należytej ostrożności wykonawców prac (5 takich zdarzeń w 2019 r.). Tu najczęstsze było potrącenie pracownika przez pociąg na torze czynnym znajdującym się obok terenu budowy. 

„W ocenie Prezesa UTK na placach budów realizowanych przy czynnych torach kolejowych standardem powinno być odgradzanie czynnego toru barierami utrudniającymi przypadkowe wejście pracowników w skrajnię toru, jak również ograniczające możliwość jej naruszenia przez składowane materiały” – czytamy w raporcie.

Urząd wskazał też m.in. na „błędy dyżurnych ruchu podczas prowadzenia ruchu pociągów po torze czynnym” oraz na fakt, że zwiększyła się liczba samych prac inwestycyjnych.

Mimo częstszego występowania zdarzeń dotyczących wspomnianych prac, UTK wskazuje, że ogólna liczba wypadków związanych z koleją w 2019 r. była rekordowo niska i wyniosła 525 przypadki, czyli o 13,5% mniej niż w roku wcześniejszym.

„Na wyjątkowo niskim poziomie był również miernik wypadków, który osiągnął historyczne minimum wynoszące 2,08. Zmniejszyła się również liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach ze 195 do 161, przy czym wszystkie ofiary były skutkiem wypadków z udziałem strony trzeciej” – wskazał dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Całość „Sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 2019” dostępna jest [tutaj].


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram