fbpx

listopad 2020

10

11:11:48

Uchwała ws. programu inwestycyjnego CPK przyjęta przez rząd

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020 – 2023” – poinformowało pod koniec października Centrum Informacyjne Rządu. Projekt przedłożył pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Łodzią a Warszawą, którego celem jest stworzenie nowego systemu transportowego dla naszego kraju. Ma to nastąpić poprzez zintegrowanie transportu kolejowego, lotniczego i drogowego. Program Kolejowy CPK obejmuje budowę linii o długości ponad 1800 km. Prace przygotowawcze dla odcinków liczących łącznie ponad 500 km ruszą już w tym roku. Do 2023 r. planowane jest ukończenie prac przygotowawczych na długości 1,6. tys. km. Podmiotem odpowiedzialnym za tę inwestycję będzie Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będzie natomiast nadzorować realizację działań w zakresie modernizacji istniejących linii kolejowych, którymi zarządza. Zajmie się też budową nowych odcinków „w ramach projektów obecnie przygotowywanych oraz niewielkiej długości, które staną się uzupełnieniem istniejącej sieci”. Instytut Kolejnictwa będzie odpowiedzialny za działania w zakresie zwiększenia potencjału infrastruktury badawczej. Realizacja programu kolejowego programu CPK ma zostać ukończona do 2034 roku.

Pełnomocnik Rządu ds. CKP Marcin Horała wskazał, że przyjęty przez rząd plan ma zagwarantować m.in. „ciągłość prac nad projektami, wykupy gruntów oraz rozpoczęcie inwestycji”. W uchwale przewidziano, że do 2023 roku, w ramach I etapu, na te cele zostanie przeznaczona kwota ok. 13 mld zł. W komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu czytamy, że środki na realizację planu będą pochodziły głównie z emisji obligacji. Strona rządowa wskazuje, że program na lata 2020-2023 nie wymaga finansowania ze środków budżetu państwa.

Na Program Kolejowy CPK składa się łącznie 12 tras kolejowych, które obejmują 30 zadań inwestycyjnych:

  • Ciąg nr 1 (CPK – Kołobrzeg / Koszalin / Słupsk / Gdańsk), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Płockiem oraz ważnymi ośrodkami województw pomorskiego (Trójmiasta i Słupska), kujawsko-pomorskiego (Bydgoszczy, Torunia, Włocławka i Grudziądza) i Pomorza Środkowego (Słupska, Koszalina i Kołobrzegu). Może być również wykorzystywany do obsługi Elbląga.
  • Ciąg nr 2 (CPK - Olsztyn), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Olsztynem. Efektem będzie skrócenie przebiegu linii kolejowej dla ruchu dalekobieżnego na odcinku Warszawa – Nasielsk (lepsza geometria linii, a w efekcie wyższa prędkość maksymalna pociągów oraz krótszy czas jazdy.
  • Ciąg nr 3 (CPK – Ostrołęka – Łomża – Giżycko / Białystok – Trakiszki (granica) / Kuźnica Białostocka (granica), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z regionem Mazur, województwem podlaskim oraz w relacjach zagranicznych z krajami bałtyckimi (Litwą, Łotwą i Estonią) i Białorusią (oraz Rosją).
  • Ciąg nr 4 (CPK – Siedlce – Terespol (granica)), stanowiący połączenie CPK i Warszawy ze wschodnią częścią województwa mazowieckiego i północną częścią województwa lubelskiego.
  • Ciąg nr 5 (CPK – Lublin – Chełm (granica)/ Zamość – Bełżec (granica)), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z ważnymi ośrodkami województwa lubelskiego.
  • Ciąg nr 6 (CPK – Radom – Rzeszów – Sanok), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z południową częścią woj. mazowieckiego, północno-wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.
  • Ciąg nr 7 (CPK – Katowice – granica PL/CZ / Kraków – Zakopane / Muszyna – granica PL/SK / Kielce – Tarnów – Nowy Sącz / Skarżysko-Kamienna), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z południową częścią kraju i państwami sąsiednimi (Czechy, Słowacja) oraz poprzez planowane linie dużych prędkości, także Austrią, Węgrami i dalej na Południe.
  • Ciąg nr 8 (CPK – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Opole – Kłodzko), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z północną częścią województwa śląskiego, województwem opolskim i Kotliną Kłodzką, z możliwością wydłużenia relacji przez Międzylesie do Czech.
  •  Ciąg nr 9 (CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław - Wałbrzych - granica PL/CZ / Kalisz - Poznań - Szczecin / Ostrów Wlkp. - Zielona Góra / granica PL/DE / Gorzów Wielkopolski) stanowiący połączenie CPK i Warszawy z ważnymi ośrodkami zachodniej Polski oraz w relacjach międzynarodowych z Czechami (linia KDP do Pragi) i Niemiec.
  • Ciąg nr 10 (CPK – Łowicz – Kutno – Koło – Poznań, stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Poznaniem oraz zachodnią i północno-zachodnią część kraju.
  • Ciąg nr 11 (Szczecin – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów), stanowiący połączenie Szczecina z portem lotniczym w Goleniowie.
  • Ciąg nr 12 (Stalowa Wola – Lublin – Biała Podlaska – Białystok), stanowiący połączenie największych miast Polski wschodniej (Rzeszów, Lublin, Białystok) oraz licznych miejscowości tej części kraju pozbawionych efektywnego transportu kolejowego.

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje też budowę Portu Solidarność o powierzchni ok. 3 tys. hektarów, który ma stać się największym hubem przesiadkowym w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W pierwszym etapie lotnisko będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Port będzie położony w województwie mazowieckim, około 40 km od Warszawy. Część Lotniskowa CPK ma zostać oddana do użytku w 2027 roku. W ramach drogowego programu CPK, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybuduje ok. 400 km dróg szybkiego ruchu.


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram