grudzień 2020
02
1:12:29
Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) opublikował raport dotyczący poważnych wypadków w transporcie kolejowym, które miały miejsce w 2019 r. Zestawienie danych pozyskanych przez instytucję wskazuje, że poziom bezpieczeństwa w obrębie sektora stale się poprawia.
UIC od 14 lat gromadzi informacje dotyczące niebezpiecznych zdarzeń na kolei. Obecnie są one pozyskiwane od 31 przedsiębiorstw zajmujących się transportem kolejowym z Europy, Azji, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. W 2019 roku odnotowano 11-procentowy spadek wypadków w odniesieniu do roku 2018 (24% mniej w porównaniu z rokiem 2014).
Dokument zatytułowany „UIC Safety Report 2020” podaje, że z ogólnej liczby znaczących 4077 wypadków (uwzględniającej dane także od nowych członków), 7% związanych jest z przyczynami wewnętrznymi. Zaliczono do nich te, które były konsekwencją awarii technicznych, organizacyjnych lub następstwem błędu człowieka w zakresie eksploatacji kolei.
15% niebezpiecznych zdarzeń miało miejsce na przejazdach kolejowych. Największą grupę (75%) stanowiły według publikacji wydarzenia będące skutkiem włamań na infrastrukturę kolejową. Pozostałe wypadki spowodowane były warunkami atmosferycznymi i środowiskowymi.
Dane za rok ubiegły zawierają informację o spadku ofiar śmiertelnych, których odnotowano 2285, czyli o 349 mniej niż w roku 2018. UIC zwraca uwagę, że 98 % przyczyn zgonów stanowiły wtargnięcia na teren infrastruktury kolejowej. Organizacja w komentarzu do raportu zwraca uwagę, że niezbędnym w tej sytuacji jest zaangażowanie władz publicznych i edukowanie społeczeństw mające na celu zwiększenie świadomości odnośnie zagrożeń.
Międzynarodowy Związek Kolei podkreśla, że w dorocznym raporcie po raz pierwszy uwzględniono dane pozyskane od czterech nowych członków (finlandzkiego przewoźnika FtiA, ukraińskiego UZ, gabońskiego SETRAG oraz operującego w Arabii Saudyjskiej SAR). Jednocześnie UIC wskazuje, że rok 2019 był ostatnim raportowanym przed pandemią SARS-CoV-2. W związku z tym dane za 2020 r. nie będą w żaden sposób porównywalne z latami poprzednimi przez wzgląd na obostrzenia i ograniczenia transportowe wprowadzane w poszczególnych krajach.
Całość raportu dostępna jest [tutaj].
hp