grudzień 2020
03
9:12:56
Komisja Europejska skierowała do Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej wniosek w sprawie rozporządzenia dotyczącego transgranicznej infrastruktury kolejowej między Francją a Wielką Brytanią. Propozycja zakłada m.in. zachowanie jednolitego systemu bezpieczeństwa w tunelu pod kanałem La Manche – podaje portal Railway News.
Wraz z końcem bieżącego roku upływa okres przejściowy dotyczący Brexitu, po którym prawo Unii Europejskiej nie będzie już obowiązywało na terytorium Wielkiej Brytanii. Dotyczy to także odcinka tunelu kolejowego pod kanałem La Manche podlegającego brytyjskiej jurysdykcji. W konsekwencji autoryzacja bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury pod kanałem oraz licencje przedsiębiorstw kolejowych obsługujących Eurotunel stracą ważność.
Jednolity system bezpieczeństwa
W październiku unijne organy upoważniły Francję do negocjowania i zawarcia z Wielką Brytanią umowy w sprawie stosowania unijnych zasad bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei w tunelu. Szanse na to, że nową umowę uda się wypracować do końca 2020 roku są jednak niewielkie. Dlatego Komisja Europejska proponuje, aby obecnie obowiązująca autoryzacja bezpieczeństwa dotycząca Eurotunelu obowiązywała do lutego 2021 roku.
Zdaniem władz Francji jest to czas potrzebny krajowemu organowi ds. bezpieczeństwa na wydanie własnych zezwoleń na francuskim odcinku tunelu pod kanałem La Manche. Jeśli się to nie uda, Komisja Międzyrządowa - odpowiedzialna za realizację zadań w zakresie bezpieczeństwa połączeń kolejowych pod kanałem La Manche - mogłaby wydać jednolite zezwolenie w zakresie bezpieczeństwa.
Licencje dla przewoźników kolejowych
Po 31 grudnia wygasną także licencje wydane przez Wielką Brytanię przedsiębiorstwom kolejowym prowadzącym działalność na jej terytorium. Dlatego francuskie władze chcą szybko przeprowadzić negocjacje nowej umowy transgranicznej. Chodzi o to, aby przewoźnicy działający na obszarze Zjednoczonego Królestwa mogli korzystać ze wspólnej infrastruktury kolejowej na obecnych licencjach.
Komisja Europejska chce, aby wspomniane licencje przedsiębiorców oraz ich certyfikaty bezpieczeństwa wydane przez władze brytyjskie, zostały przedłużone o 9 miesięcy. Czas ten byłby liczony od momentu wejścia w życie proponowanego rozporządzenia. Jeśli w tym okresie Francji i Wielkiej Brytanii nie uda się wypracować porozumienia w sprawie ruchu transgranicznego, przewoźnicy kolejowi będą musieli uzyskać unijne licencje do momentu, kiedy rozporządzenie przestanie obowiązywać.
pg