grudzień 2020
04
8:12:19
Szwedzki producent specjalistycznych wagonów do przewozów materiałów ciężkich, firma Kiruna Wagon, opracował nowatorski system załadunku bocznego. Projekt realizowany jest na potrzeby klienta - Södra Cell Värö.
Prototyp zaprezentowany 24 listopada 2020 r. jest zapowiedzią realizacji obejmującego 22 sztuki zamówienia. Model wagonu o nazwie Side Loader XL wyróżnia mechanizm unoszący pionowo całą 20-metrową burtę. Pozwala to na umieszczanie m.in. palet za pomocą wózków widłowych. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, ładowanie i rozładunek boczny staje się prostszy. Otwór załadunkowy jest znacznie większy niż w przypadku drzwi przesuwnych. Wyeliminowano także wsporniki, które poza ograniczaniem dostępu są także narażone na uszkodzenia.
Projekt szwedzkiej firmy to efekt jej współpracy z producentem celulozy, firmą Södra Cell Värö. Wymogi postawione przez zleceniodawcę zaowocowały powstaniem wagonu o powierzchni ładunkowej 51 m², który jest w stanie przewieźć jednorazowo towar o masie 51 ton.
„Jeżeli branża kolejowa ma być atrakcyjna jako przyjazna dla środowiska alternatywa dla transportu drogowego, załadunek i rozładunek musi być bardzo wydajny. Dzięki temu wagonowi można zdalnie otworzyć całą długość obu długich boków i uzyskać dostęp do towarów w sposób, który po prostu nie jest możliwy w ciężarówce. Możliwe jest również jednoczesne rozładowywanie całych zestawów pociągów. Duże drzwi ładunkowe stwarzają warunki porównywalne z pracą w magazynie” – stwierdził w komunikacie zamieszczonym na stronie producenta Martin Malmelöv, kierownik produkcji w Kiruna Wagon.
Wagon opracowany przez szwedzkiego producenta, dzięki zastosowanym rozwiązaniom stanowi alternatywę dla transportu kołowego. Masa towarów i powierzchnia ładunkowa znacznie przewyższają te, które dopuszczane są w przypadku ciągników siodłowych z naczepami w państwach UE. Większość krajów ogranicza wagę całkowitą zestawów do 40 ton, a ich długość do maksymalnie 18,75 metra. Daje to około 33 m² powierzchni ładunkowej.
hp