grudzień 2020
09
4:12:39
Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego opublikowało na swojej stronie internetowej list, który przesłało do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzeja Bittela. Pismo zawiera opinię ekspertów na temat dokumentu „Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.”.
[Projekt], do którego odniosło się stowarzyszenie, opublikowany został przez ministerstwo w październiku br. i obecnie znajduje się w fazie konsultacji społecznych. Jak podkreśla resort, jego celem jest „identyfikacja działań zmierzających do rozwoju transportu intermodalnego i uwzględnianie potrzeb w tym zakresie w ramach przyszłego dofinansowania w perspektywie finansowej UE 2021-2027”.
SEIM-TSZ w liście do Andrzeja Bittela podkreśla m.in., że tytuł dokumentu nie odnosi się ściśle do zawartej w nim treści. Eksperci zaznaczają, że projekt mówi o transporcie intermodalnym realizowanym za pomocą kolei, zaś jego nazwa sugeruje, iż dotyczy także innych środków transportu.
Ponadto w piśmie do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury znajduje się zastrzeżenie dotyczące braku w rządowej publikacji jasnej deklaracji o udziale transportu kolejowego w przewozach intermodalnych. Zdaniem autora opinii, z dokumentu nie wynika, czy wkład tego transportu rośnie, spada czy też pozostaje bez zmian.
Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego sugeruje, jakie działania należy podjąć, aby transport szynowy odgrywał coraz większą rolę w usługach związanych z przesyłem kontenerów.
„(Trzeba – red.) zbudować system transportowy umożliwiający masowy przewóz naczep samochodowych, co pozwoli rozpocząć przejmowanie przez kolej przewozów ładunków spaletyzowanych. Ten system transportowy powinien obejmować utworzenie miejsc koncentracji ładunków w paletach, urządzenia do załadunku i zdejmowania naczep samochodowych z wagonów i przeładunku ich na ciągniki samochodowe oraz park specjalistycznych platform wagonowych” – brzmi jeden z pięciu punktów zawierających wskazania Stowarzyszenia.
Wśród sugerowanych rozwiązań znalazły się także propozycje dotyczące zniesienia opłat od operatorów pociągów intermodalnych za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz budowy sieci centrów logistycznych. Całość listu dostępna jest na [stronie] SEIM-TSZ.
hp