fbpx
Źródło: Nightjet.com

Grudzień 2020

09

12:12:49

Trans Europe Express wróci na europejskie tory

We wtorek 8 grudnia czołowi przewoźnicy pasażerscy z Francji, Niemiec, Austrii i Szwajcarii podpisali porozumienie dotyczące współpracy w ramach projektu TEE 2.0. Jest to krok, który ma na celu odtworzenie nocnych połączeń kolejowych w Europie. Wznowienie usługi planowane jest na przyszły rok – podaje Irishtimes.com.

Austriackie Koleje Federalne ÖBB, Koleje Federalne Szwajcarii (SBB) oraz Francuskie SNCF i niemieckie DB planują odtworzenie historycznego Trans Europe Express. Na początku w ramach projektu TEE 2.0 uruchomione zostaną cztery nocne kursy łączące 13 europejskich miast. Pierwsze pociągi (relacji Wiedeń - Monachium - Paryż i Zurych - Kolonia - Amsterdam) wyruszą w trasy pod koniec 2021 roku.

Obecny plan wznowienia nocnych połączeń międzypaństwowych nawiązuje do funkcjonującego w latach 1957–1995 Trans Europe Express. Ówczesny projekt był realizowany dzięki współpracy kolei francuskich, włoskich, holenderskich i luksemburskich. Największy sukces nocne pociągi międzypaństwowe odnosiły w latach 70. Pod koniec XX wieku z usługi zrezygnowano. Wpłynęła na to konkurencja, jaką stanowiły tanie połączenia lotnicze.

Od czterech lat tego typu połączenia realizowane są przezÖBB. Austriackie przedsiębiorstwo zdecydowało się na wykupienie resztek europejskich połączeń nocnych. Ogromny program inwestycyjny w markę Nightjet okazał się sukcesem. Obecnie z tego typu przejazdów korzysta rocznie około 1,6 mln pasażerów.

Austriacka minister transportu Leonore Gewessler oświadczyła, że rząd w Wiedniu wesprze projekt współtworzony przez Österreichische Bundesbahnen. Spółka zapowiedziała duże inwestycje związane z TEE 2.0 – w tym 500 mln euro w nowy tabor i 17,5 mln euro w infrastrukturę.

Duże znaczenia dla projektu ma udział Deutsche Bahn. Niemiecki gigant - który kiedyś świadczył tego typu usługi, ale zrezygnował z nich stwierdzając, że są nieopłacalne - postanowił wesprzeć inicjatywę dzięki sukcesowi Nightjet.

Pociągi nocne są historycznymi dla SNCF. Zainteresowanie i entuzjazm pasażerów i władz jest ogromne, ponieważ te pociągi są niezbędne do połączenia naszych regionów. Jesteśmy przekonani, że razem z naszymi europejskimi partnerami możemy skorzystać z doświadczenia Nightjet, aby promować atrakcyjne europejskie połączenia nocne” – powiedział podczas konferencji prasowej prezes SNCF Jean-Pierre Farandou.

Poza planowanymi na grudzień przyszłego roku relacjami, rozważane są także połączenia między Wiedniem, Berlinem, Brukselą i Paryżem oraz Zurychem i Barceloną. Według założeń twórców projektu pociągi na tych trasach rozpoczną kursy kolejno pod koniec 2023 i 2024 roku.

hp


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram