grudzień 2020
14
9:12:53
W niedzielę 13 grudnia został wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów. Skrócił się czas przejazdu m.in. z Warszawy do Trójmiasta i z Krakowa do Katowic. Od stycznia, po 25 latach, pociągi wrócą na trasę Bielsk Podlaski (Lewki) – Hajnówka. Przebudowane i nowe przystanki zapewnią lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych.
Nowy rozkład jazdy został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami. Podróżni korzystają z efektów inwestycji Krajowego Programu Kolejowego: lepszego dostępu do podróży pociągiem z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów przejazdy. W rozkładzie jazdy uwzględniono kontynuację prac na liniach kolejowych bez wpływu na kursowanie pociągów.
Kolej na krótsze podróże i nowe połączenia
Z Warszawy do Trójmiasta od 13 grudnia skrócił się podróż najszybszymi pociągami dzięki systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 i wprowadzeniu na linii prędkości 200 km/h. Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonują trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 h 32 min. Z efektów uzyskanych na tej trasie korzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków – Gdynia, Katowice – Gdynia, Rzeszów – Gdynia.
Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw korzystają z efektów modernizacji trasy Kraków – Katowice. Najszybszy pociąg kursuje między stolicami w czasie 57 minut. Dzięki temu skrócił się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia do 2h 51 min, a także z Katowic do Rzeszowa do 2 h 47 min.
W woj. warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno – Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn – Ełk skrócił się o kolejne 10 min, a w stosunku do czasu przed modernizacją jest krótszy o ponad godzinę do 2 h 31 min. Na trasie Działdowo – Olsztyn od niedzieli czas przejazdu najszybszego pociągu skrócił się o kwadrans do 59 min. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała 1h 14 min.
Szybsze kursy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń – gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem jest ok. 20 min krótsza i zajmuje 1h 44 min. Pociągi jeżdżą szybciej takze między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne np. Leszno i Rawicz.
W województwie śląskim skrócił się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochowąo kolejne kilka minut. Najszybsze składy pokonują tę trasę w 31 min. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.
W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową „zakopiankę”na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz m.in. z Gdyni, Warszawy. Na odcinku Chabówka – Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.
Po 25 latach, od 1 stycznia możliwa podróż koleją na linii Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Pojedziemy pociągami w relacjach: Białystok – Hajnówka, Bielsk Podlaski – Hajnówka oraz Białystok – Siedlce przez Bielsk Podlaski i Hajnówkę. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min. Dla podróżnych przygotowany jest nowy przystanek Mikłasze oraz zwiększono komfort i dostępność 5 przystanków Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra.
Kolej będzie bardziej przyjazna środowisku między Lubelszczyzną a Podkarpaciem. Dzięki zakończeniu elektryfikacji na linii Lublin Główny – Stalowa Wola Rozwadów w grudniu pojadą pociągi elektryczne. Inwestycja pozytywnie wpłynie zarówno na obsługę podróży regionalnych i dalekobieżnych.
Dodatkowe przystanki – lepszy dostęp do kolei
Pasażerowie kolei korzystają z nowych przystanków: Wałbrzych Centrum na trasie Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra; Kochcice-Glinica na trasie Lubliniec – Kluczbork; Mikłasze na linii Bielsk Podlaski – Hajnówka. Po latach przerwy będzie nowy przystanek Wygoda na trasie z Warszawy do Lublina. Na trasie Warszawa – Białystok pociągi regionalne zatrzymują się na nowych peronach przystanków Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Wielkie.
Dla podróżnych o kilkadziesiąt więcej dostępniejszych stacji i przystanków (w porównaniu do rozkładu z grudnia 2019 roku). Perony są przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Największe zmodernizowane stacje: Szczecin Gł., Gdańsk Gł., Rzeszów Gł. Z nowych peronów wsiadamy do pociągów na modernizowanych liniach Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice, Trzebinia – Oświęcim, Chabówka – Zakopane, Żywiec – Sucha Beskidzka, Częstochowa – Zawiercie, Kutno – Toruń, Działdowo – Olsztyn, Łódź Kaliska – Zduńska Wola, Lublin – Łuków, Lublin – Warszawa, Kędzierzyn-Koźle – Opole, Poznań – Szczecin.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w internecie na [portalu pasażera], w [rozkładzie jazdy PKP] oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera (dawniej Rozkład Kolejowy) i Rozkład-PKP (dawniej Bilkom). Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów wyświetlane także na tablicach elektronicznych oraz przekazywane są podróżnym w formie komunikatów głosowych.
Źródło tekstu: Plk-sa.pl/Serwis Kolejowy