grudzień 2020
17
11:12:21
Francuski przewoźnik SNCF ogłosił, że zakończyły się pierwsze testy półautonomicznej lokomotywy BB27000. Próbny przejazd na odcinku o długości 16 km z Longwy do Longuyon odbył się 16 grudnia – podają brytyjskie portale Railway Technology i Railway Gazette.
Lokomotywa wyposażona w systemy automatycznego przyspieszania i hamowania była nadzorowana przez maszynistę znajdującego się w kabinie. Jazdy próbne odbyły się w standardowych warunkach eksploatacyjnych przy użyciu europejskiego systemu sygnalizacji ERTMS.
Testy to kluczowy punkt dla projektu w pełni autonomicznej linii kolejowej, nad którym SNCF wraz ze swoimi partnerami pracuje już od 2018 roku. W inicjatywę są zaangażowane takie firmy jak Alstom, Altran, Apsys, Hitachi Rail i Railenium – informuje Railway Technology.
Cytowany przez portal dyrektor projektu Luc Laroche podkreśla, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.
„Badania i testy przeprowadzone z naszymi partnerami w ciągu tych dwóch lat pozwoliły nam poczynić szybkie postępy w kierunku autonomicznego pociągu. Razem pokonujemy wszystkie techniczne problemy. Nasza praca ma na celu uczynienie transportu kolejowego bardziej konkurencyjnym oraz przyjaznym dla środowiska” – zaznacza Laroche.
Railway Gazette informuje, że w ramach kolejnego etapu projektu, pociąg o takim samym poziomie zautomatyzowania jak BB27000 ma odbyć jazdy próbne na linii kolejowej wyposażonej w standardową sygnalizację świetlną. Testy są zaplanowane na koniec przyszłego roku.
Łącznie przewidziano 12 jazd próbnych. Ma to na celu wdrożenie dodatkowych funkcji, które są wymagane do samodzielnej pracy pociągu – chodzi m.in. o system wykrywania przeszkód. Portal podaje, że prototyp pierwszej w pełni autonomicznej linii kolejowej ma zostać uruchomiony w 2023 roku.
pg