grudzień 2020
18
10:12:50
Europosłowie poparli tymczasowe rozwiązania dla utrzymania dotychczasowego ruchu w Eurotunelu pod kanałem La Manche. Po upływie okresu przejściowego po Brexicie obiekt będzie mógł być użytkowany na obecnie obowiązujących zasadach – podaje portal Railway Gazette.
Na początku grudnia informowaliśmy, że Komisja Europejska chce przedłużenia licencji dla przewoźników obsługujących połączenia w Eurotunelu, a także wydłużenia autoryzacji bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury obiektu. Propozycja wynikała z tego, że 31 grudnia tego roku kończy się okres przejściowy dotyczący Brexitu i od stycznia Eurotunel nie mógłby być użytkowany na mocy obecnie obowiązujących przepisów. [czytaj więcej]
Jest poparcie europarlamentu
17 grudnia Parlament Europejski zgodził się na propozycję Komisji. W głosowaniu projekt poparło 684 eurodeputowanych, 3 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu. Zgodnie z rozwiązaniem, licencja bezpieczeństwa dla zarządcy tunelu ma zachować ważność przed dwa miesiące po zakończeniu okresu przejściowego. Z kolei certyfikaty bezpieczeństwa i licencje wydane firmom brytyjskim na mocy prawa Unii Europejskiej zostaną przedłużone o dziewięć miesięcy. Do wejścia przepisów w życie potrzebna jest jeszcze zgoda Rady Europejskiej. Jeśli unijny organ poprze rozwiązania, to będą one obowiązywać najpóźniej do 1 października 2021 roku.
Francusko-brytyjskie negocjacje
W październiku bieżącego roku Parlament Europejski zezwolił Francji na negocjowanie z Wielką Brytanią nowej umowy ws. stosowania unijnych zasad bezpieczeństwa i interoperacyjności w Eurotunelu. Zgodnie z założeniami rozwiązanie zostanie wypracowane do końca lutego 2021 roku – w okresie, w którym ma obowiązywać wydłużona autoryzacja bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury obiektu. Oba kraje nie doszły dotąd do porozumienia.
pg