grudzień 2020
30
1:12:06
W połowie grudnia w fabryce CRRC w Chinach zakończyła się produkcja zaawansowanych technologicznie pociągów towarowych – podaje portal China Daily. Nowe pojazdy mogą przewozić do 110 ton i rozpędzają się do prędkości 350 km/h.
Projekt pociągów został opracowany przez CRRC Tangshan Co Ltd, oddział China Railway Rolling Stock Corp. – największego producenta taboru kolejowego w Chinach. Maszyny zjechały z linii produkcyjnej w Tangshan, w prowincji Hebei położonej na północy Chin. Pociąg jest wyposażony w 8 wagonów. W ciągu 5 godzin jest w stanie pokonać trasę o długości 1500 km.
Maszyna jest przystosowana do jazdy w zakresie temperatur od -25 do 40 stopni Celsjusza i dostosowuje się do panujących warunków atmosferycznych. W przeciwieństwie do transportu drogą lotniczą czy drogową, chiński pociąg jest w stanie wydajnie pracować przy niesprzyjającej pogodzie – na przykład w trakcie ulewnego deszczu i silnego wiatru. Każdy wagon ma parę drzwi o szerokości 2,9 m. Skład może przewozić towary o wadze do 110 ton.
Przy opracowaniu i produkcji pociągu zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jest wyposażony m.in. w systemy precyzyjnej kontroli wagi i inteligentnego rozmieszczenia towarów w wagonach w celu równomiernego załadunku pojazdu. Wykorzystuje też system nawigacji satelitarnej Beidou i technologie oparte na danych w wirtualnej chmurze.
Zhou Zhicheng, badacz z działu badań rynku Chińskiej Federacji Logistyki i Zakupów w Pekinie, podkreśla, że nowe pociągi mają szereg zalet.
„Zaspokoją one rynkowe zapotrzebowanie transportu towarowego na średnich i dalekich dystansach od 600 do 1500 km. Charakteryzuje je wysoka terminowość transportu, wysoka częstotliwość operacji, niskie koszty i zdolność operacyjna w każdych warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w historii pociągi towarowe osiągną prędkość 350 km/h” – wskazuje naukowiec.
To kolejny krok Chin w celu zwiększenia konkurencyjności na globalnym rynku kolejowym. Władze tego kraju planują w ciągu najbliższych 15 lat budowę 200 tys. km nowych tras kolejowych, w tym 70 tys. km linii dużych prędkości. Do 2035 roku wszystkie miasta powyżej 200 tys. mieszkańców mają zostać podłączone do sieci kolejowej, a miasta powyżej 500 tys. mieszkańców – do linii dużych prędkości.
pg