grudzień 2020
30
11:12:51
Przyjęcie wieloletniego programu na lata 2020-2023, rozpoczęcie nabywania gruntów pod budowę czy nawiązanie współpracy z kluczowymi partnerami – to część z dziesięciu najważniejszych wydarzeń dla Centralnego Portu Komunikacyjnego w roku 2020, które przedstawiono na stronie internetowej CPK.
Ranking uwzględnił m.in. działania z zakresu organizacji pracy, konsultacji, tworzenia projektów i nawiązywania relacji z kontrahentami. Jak zapewnił prezes spółki CPK Mikołaj Wild, „zaawansowane przygotowania do budowy CPK trwają zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej projektu”.
„Dysproporcja między tym co widać, a tym, czego nie widać, między ogromem pracy, która leży u podstaw każdego megaprojektu, a tą, która jest widoczna dla opinii publicznej i dzieje się w blaskach fleszy, jest olbrzymia” – wskazał Mikołaj Wild.
Kolej odgrywa duże znaczenie w realizacji planu Centralnego Portu Komunikacyjnego. W zestawieniu uwzględniono przygotowanie harmonogramu realizacji „największego programu kolejowego współczesnej Polski”, w którego ramach sporządzono plan inwestycji kolejowych na dwie perspektywy unijne (lata 2020-2034).
„W tym czasie spółka CPK zaplanuje, zaprojektuje i wybuduje 1789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych (w tym10 tzw. szprych) o łącznej szacowanej wartości prawie 94 mld zł. Do końca 2027 r. planujemy uruchomić ponad pół tysiąca linii dużych prędkości. Będzie to np. trasa Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław do granicy z Czechami, linia Ostrołęka – Łomża w ramach szprychy nr 3, Trawniki – Zamość (szprycha nr 5) i Łętownia – Rzeszów (szprycha nr 6)” – poinformowano w sprawozdaniu.
Spółka przypomniała też o realizacji prac przygotowawczych na pierwsze 530 km nowych linii kolejowych. Wpisują się w to podpisane już umowy na inwentaryzacje przyrodnicze, konieczne do uzyskania decyzji środowiskowej.
Ze szczegółami planowanych inwestycji kolejowych można zapoznać się [tutaj].