styczeń 2021
05
7:01:09
Na linię Lewki – Hajnówka po 25 latach wróciły pociągi pasażerskie. Mieszkańcy pięciu miejscowości zyskali dostęp do kolei oraz szybsze i wygodniejsze podróże, a turyści – lepszy dojazd w rejon Puszczy Białowieskiej. Inwestycja za ponad 88 mln zł zrealizowana została przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Pasażerowie od 1 stycznia 2021 roku mogą podróżować pociągami w relacjach: Białystok – Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka; Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka to 80 min., natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka - 31 min.
„Krajowy program Kolejowy pozwala na równomierny rozwój połączeń kolejowych w całej Polsce. Wykorzystujemy m.in. środki Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, by zwiększyć możliwości podróży i dostępność komunikacyjną mieszkańców województwa podlaskiego. Po 25 latach pociągiem będziemy podróżować na trasie Lewki – Hajnówka. Konsekwentnie budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną” – wskazuje wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Nowe połączenia to dostęp do kolei w pięciu lokalizacjach: Mikłaszach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. Będą lepsze codzienne dojazdy do szkoły i pracy oraz łatwiejszy dojazd w atrakcyjny dla turystów rejon Puszczy Białowieskiej. Linia z Bielska Podlaskiego przez Lewki do Hajnówki usprawni również transport towarów do przejścia granicznego w Siemianówce.
Większy dostęp do kolei
Na trasie z Lewek do Hajnówki zbudowano nowy przystanek w Mikłaszach, a w Lewkach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej nieczynne dotąd przystanki zostały przebudowane i będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Zainstalowano nowe wiaty, oznakowania i gabloty informacyjne, a także stojaki na rowery. Wszystkie perony są wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów, a dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zbudowano pochylnie. Na całej długości 27-kilometrowej linii wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła przebudowa 22 przejazdów kolejowo–drogowych.
„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostęp do kolei równomiernie w całym kraju, w dużych miastach i małych miejscowościach. Na linii z Lewek do Hajnówki przywracamy możliwość podróży koleją po 25 latach. Wykorzystaliśmy efektywnie środki unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia”– zaznacza prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
Zmodernizowana została też stacja w Hajnówce – zbudowano 4 nowe, wygodne perony, przebudowany został układ torowy. W nowym miejscu przygotowano perony do obsługi pociągów przejeżdżających bezpośrednio z Bielska Podlaskiego. Nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyposażenie nastawni usprawnią przejazdy pociągów i bezpieczeństwo podróży.
Wartość inwestycji na linii kolejowej nr 52 z Bielska Podlaskiego do Hajnówki to ponad 88 mln zł netto. Modernizacja współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Wygodniej do Białegostoku i Siemiatycz
W styczniu 2021 roku planowane jest także zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 31 z Hajnówki przez Czeremchę do Siemiatycz. Na tej trasie zmodernizowano stacje w Siemiatyczach, Nurcu i Czeremsze oraz 7 przystanków. Pociągi na odcinek z Hajnówki do Czeremchy wróciły w sierpniu tego roku. Prowadzone nadal były prace związane z zabudową nowych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W grudniu do użytku została oddana nowa nastawnia w Czeremsze.
Wykonano większość prac na linii Bielsk Podlaski – Białystok. Pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych stacji i przystanków, w tym 3 nowych: Orzechowicze, Hryniewicze, Białystok Nowe Miasto. Niebawem dostępny dla podróżnych będzie przystanek w Rajsku, który powstał w nowej lokalizacji.
Modernizacja linii kolejowych na południu województwa podlaskiego odbywa się w ramach trzech projektów:
Projekty są realizowane przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Źródło tekstu: Plk-sa.pl/Serwis Kolejowy