fbpx
źródło: pexels.com

Styczeń 2021

06

8:01:00

CPK ogłasza przetarg na projekt tunelu pod centrum Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na zaprojektowanie tunelu kolei dużych prędkości na terenie Łodzi. Termin składania ofert to pierwsza połowa lutego 2021 r. Tunel będzie elementem trasy kolejowej łączącej Warszawę z Łodzią i Wrocławiem, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność. 

30 grudnia spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęła w Łodzi drążenie kolejowego tunelu dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu na stacji Łódź Fabryczna. Dalej powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Śródmieście i Polesie. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe - do stacji Łódź Kaliska. 

W tym samym czasie spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje budowę drugiego tunelu kolejowego pod centrum Łodzi. Tunel CPK będzie zaczynał się w tym samym miejscu, czyli na stacji Łódź Fabrycznai będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym.  Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. 

Tunel CPK to wygoda dla pasażerów. Dzięki niemu na terenie Łodzi oddzielnie zostanie poprowadzony ruch dalekobieżny, a oddzielnie aglomeracyjny i regionalny, tak samo jak ma to miejsce w Warszawie na linii średnicowej. Po drugie, zapewni on pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi na nowe lotnisko w 30 minut, do Warszawy 45 minut, a z Poznania i Wrocławia do Warszawy w mniej niż 2 godziny” – zaznacza wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPKMarcin Horała. 

Ogłoszony 31 grudnia przetarg dotyczy wyboru wykonawcy projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu, linii kolejowej i tzw. infrastruktury towarzyszącej. 

„Dzisiejszy przetarg to pierwsze tak zaawansowane zadanie inwestycyjne na planowanym igreku, które jest związane z wykonaniem już projektu budowlanego” – wskazuje prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

CPK zakłada, że w przeważającej części - na długości ponad czterech kilometrów, czyli na odcinku łączącym Łódź Fabryczną z linią kolejowa nr 14, na zachodzie Łodzi, za osiedlem Retkinia – nastąpi drążenie tunelu automatyczną tarczą TBM. To najszybsza dostępna technologia, która jest stosowana m.in. na budowie drugiej linii metra w Warszawie i tunelu drogowego w Świnoujściu. 

Dla sprawnej realizacji inwestycji potrzebne jest porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław(tzw. igreka). Tamte prace zostały zawieszone w 2012 r., ale część dokumentacji (np. studium wykonalności idecyzja środowiskowa), która była kończona jeszcze do 2013 r., jest gotowa.  

Spółka CPK zamierza skorzystać z dotychczasowej dokumentacji PKP PLK, co będzie oznaczało oszczędność czasu i pieniędzy podatników. Liczę na dalszą współpracę ze strony CPK i PKP PLK oraz wzajemną koordynację inwestycji kolejowych. Razem zbudujemy spójną sieć kolejową dla Polski i sąsiednich krajów” – mówi wiceminister Marcin Horała. 

Obowiązująca decyzja środowiskowa pozwala na budowę zarówno tunelu aglomeracyjnego, jak też tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Jestem pewien, że mimo niektórych zmian projektowych wprowadzonych przez PLK, wkrótce w sposób precyzyjny uzgodnimy zakres prac PKP PLK i naszych. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie w maksymalnym stopniu przeprowadzonych badań środowiskowych, a w efekcie oszczędności w majątku publicznym liczone w dziesiątkach milionów złotych”– podkreśla Mikołaj Wild. 

Zakładany w harmonogramach CPK czas budowy tunelu to lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka WarszawaCPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł.  

Inwestycja jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Korytarz przechodzi przez Finlandię, kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Został ustanowiony na mocy Rozporządzenia UE nr 1315/2013. 

Źródło tekstu: Cpk.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram