styczeń 2021
08
2:01:57
6 stycznia dyplomaci Serbii i Chin podpisali list intencyjny w sprawie dostawy elektrycznych pociągów dla modernizowanego korytarza Belgrad-Budapeszt – informuje portal Railway Gazette. Nowe pojazdy będą mogły rozpędzić się do 200 km/h.
Dokument został zawarty między Republiką Serbii, krajowym operatorem pociągów pasażerskich Srbija Voz, chińskim producentem taboru CRRC oraz firmą China Railway International. Podpisali się pod nim Minister Transportu, Budownictwa i Infrastruktury Serbii Tomislav Momirović oraz ambasador Chin Chen Bo. Serbski minister podkreślił, że nowe pociągi spełnią wszystkie wymagane normy krajowe i europejskie. Będą też zgodne ze specyfikacjami technicznymi UE dotyczącymi interoperacyjności. Zawarte porozumienie przewiduje również możliwość utworzenia ośrodków badawczo-rozwojowych, produkcyjnych, szkoleniowych i konserwacyjnych na terenie Serbii.
Ambasador Chin w Serbii Chen Bo zaznaczyła, że Serbia i Chiny dokładają wszelkich starań, aby projekt kolei dużych prędkości Belgrad-Budapeszt rozwijał się jak najlepiej.
„W ciągu ostatnich dwóch miesięcy byliśmy świadkami znaczącego postępu w realizacji projektu. Robimy wszystko, aby rozwijał się on się w sposób stabilny i ciągły. Podpisanie listu intencyjnego otwiera przed nami nowe możliwości współpracy w zakresie transportu. Chiny dysponują najbardziej rozwiniętą technologią wykorzystywaną w produkcji pociągów dużej prędkości. Nasze firmy są gotowe podzielić się zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi z serbskimi partnerami i przyczynić się do rozwoju gospodarczego tego kraju” – podkreśliła Chen Bo cytowana przez Railway Gazette.
Chińskie firmy uczestniczą w procesie modernizacji trasy o długości 370 km, która łączy stolice Serbii i Węgier na mocy umowy podpisanej przez te trzy kraje pod koniec 2014 roku. Projekt obejmuje połączenie zmodernizowanych odcinków z nowymi oraz instalację systemu bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. Za modernizację głównego odcinka korytarza Belgrad-Budapeszt odpowiadają China Railway International i China Communications Construction Co. Cały projekt ma zostać ukończony w 2025 roku.
pg