styczeń 2021
11
12:01:58
Austriackie Koleje Federalne ÖBB zainwestują w 2021 roku ponad 2 mld euro w rozbudowę państwowej sieci kolejowej – podaje portal Railway Technology. Prace będą prowadzone w 8 krajach związkowych. Inwestycja to część strategicznego planu transportowego Austrii na lata 2021-2026 o wartości ponad 17 mld euro.
W jego ramach rząd ma przeznaczać kwotę w wysokości ok. 3 mld rocznie przez okres 6 lat na rzecz programu kolejowego Target Network 2025+. Dzięki środkom austriacka kolej stanie się bardziej nowoczesna, wydajna i atrakcyjna dla przewoźników oraz pasażerów. Prace w ramach planu będą realizowane w Górnej Austrii, Dolnej Austrii, Burgenlandzie, Vorarlbergu, Karyntii, Styrii, Wiedniu i Salzburgu.
Najwięcej środków zostanie przeznaczonych na rozwój infrastruktury kolejowej w Górnej Austrii. ÖBB wybuduje tam 878 km torów za 265 mln euro. Dzięki inwestycji obecna łączna długość torów w regionie zwiększy się czterokrotnie. Prace na pierwszym z odcinków, z Linz do Wels, ruszyły już w 2019 roku. Koleje austriackie przygotowują się obecnie do rozpoczęcia budowy kolejnych odcinków, prowadzą m.in. ocenę oddziaływania realizacji projektów na środowisko. Plan dla Górnej Austrii obejmuje również renowację stacji kolejowych ÖBB.
Na poprawę stanu sieci kolejowej w najbardziej wysuniętych na wschód regionach Austrii: Wiedniu, Dolnej Austrii i Burgenlandu zostanie przeznaczonych 700 mln euro. W ramach inwestycji zostaną przebudowane takie trasy jak Meidling-Floridsdorf, Hütteldorf-Meidling i Meidling–Mödling. Prace zakończą się w 2027 roku. Plan dla regionu obejmuje również modernizację transgranicznego szlaku Wiedeń-Bratysława. W jej wyniku powstanie w pełni zelektryfikowana linia łącząca obie stolice – prace ruszą już wiosną tego roku. Inne prace prowadzone w regionie wpłyną też na skrócenie czasu podróży m.in. do Polski, Czech i Niemiec.
Inwestycje w Karyntii obejmą budowę ponad 500 km torów, a ich wartość jest szacowana na 408 mln euro. Najważniejszy punkt planu zakłada budowę nowego odcinka regionalnej sieci kolejowej Koralm, o długości 127 km, w tym 33 km tunelu. Połączy ona stolicę regionu Karyntię z miastem Graz w Styrii. Z kolei koszt modernizacji infrastruktury w Vorerlbergu wyniesie 66 mln euro. Planowane prace obejmują m.in. zwiększenie przepustowości na linii Lustenau-Lauterach, co umożliwi pasażerom szybkie podróżowanie.
ÖBB przeprowadzi także modernizację sieci regionalnej w Styrii. Budowa 792 km torów będzie kosztowała austriackie koleje 530 mln euro. Środki trafią przede wszystkim na budowę wspomnianego wyżej odcinka Koralm oraz budowę tunelu bazowego Semmering o długości 27 km. Dzięki funduszom zostaną zmodernizowane też regionalne trasy. Austriackie Koleje przeznaczą również 160 mln euro na modernizację sieci kolejowej w regionie Salzburga. Prace będą prowadzone na ponad 240 km torów. Poza standardową konserwacją i ulepszeniem przejazdów we wszystkich regionach, plan inwestycji obejmuje m.in. budowę elektrowni szczytowo-pompowej i elektryfikację szybkiej kolei miejskiej.
Plan Target Network 2025+ został przyjęty przez austriacki rząd w październiku 2020 roku. Dzięki jego realizacji łączna długość tras kolejowych ma zwiększyć się o 30%. Połączeń kolejowych będzie znacznie więcej, podróże staną się szybsze i bardziej komfortowe, a do 2027 roku ponad 90% mieszkańców kraju będzie miało zapewniony dostęp do kolei bez barier. Dzięki inwestycjom powstaną też nowe miejsca pracy dla obywateli Austrii oraz zmniejszy się wewnątrzkrajowy ruch samochodów, co przyniesie wiele korzyści dla środowiska naturalnego. Więcej informacji na temat strategii można znaleźć na [infrastruktur.oebb.at].
pg