styczeń 2021
14
3:01:34
„Przełom roku to dobry czas na testowanie nowych rozwiązań, więc idziemy »za ciosem« i wprowadzamy do ruchu kolejny typ lokomotywy” – czytamy w informacji zamieszczonej na stronie Captrain Polska. Spółka rozpoczęła współpracę z firmą Rail Capital Partners i wydzierżawiła lokomotywę Gama Marathon 111Ed-018.
Jest to pojazd dedykowany do transportu intermodalnego. Captrain jako pierwsza firma w Polsce będzie mógł wykorzystać lokomotywę wyprodukowaną przez PESA dla RCP w ramach projektu intermodalnego dofinansowanego przez CUPT. Spółka wskazuje, że silnik dojazdowy pozwoli na optymalizację kosztów oraz poprawi jakość i terminowość dostaw dla klientów. Lokomotywa od razu trafiła do ruchu i już w dniu odbioru, 15 grudnia, poprowadziła swój pierwszy pociąg intermodalny z Frankfurtu do Brzegu Dolnego.
Spółka podkreśla, że maszyna została wyprodukowana w zakładach PESA Bydgoszcz, gdzie zaprojektowano kilka typów pojazdów pod wspólną nazwą „Gama”. Wśród nich oferowane są lokomotywy elektryczne i spalinowe przeznaczone zarówno do ruchu towarowego, jak i osobowego.
Pierwszym modelem z rodziny Gama jest właśnie 111Ed Marathon. Jej budowa rozpoczęła się na początku 2012 roku, a po raz pierwszy zaprezentowana została 18 września na targach InnoTrans 2012 w Berlinie. Pierwsze jazdy próbne odbyły się w październiku 2012 na stacji Bydgoszcz Wschód Towarowa i następnie na liniach do Inowrocławia, Poznania i Zduńskiej Woli Karsznic. Testy lokomotywy obejmowały m.in. jej zachowanie przy jeździe luzem i przy różnych obciążeniach i trwały do 25 listopada 2012. Od listopada 2012 do grudnia 2012 Gama była testowana na torze w Żmigrodzie, gdzie podczas prób osiągnęła prędkość 173 km/h.
Po pomyślnym odbyciu wszystkich wymaganych prawem prób pojazd został czasowo dopuszczony do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h i towarowych do 140 km/h. Lokomotywa jest 4-osiową jednostką elektryczną o mocy 5600 kW, zasilaną napięciem 3 kV DC. Dodatkowo zamontowano pomocniczy silnik spalinowy mocy 405 kW (Caterpillar) sprzęgnięty z prądnicą prądu stałego o mocy 420 kW.
Przy jeździe na silniku spalinowym maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 40 km/h (w czasie testów bez wagonów udało się uzyskać 76 km/h) . Pojemność zbiornika paliwa to 1000 litrów. Proces przestawienia się pojazdu z zasilania elektrycznego na spalinowy trwa 5 minut.
Źródło tekstu: Captrain.pl/Serwis Kolejowy