fbpx
źródło: skm.warszawa.pl

styczeń 2021

14

8:01:22

Urząd m.st. Warszawy o ekologicznym transporcie w stolicy

W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry torowisk tramwajowych. Mimo wielu zadań w związku z walką z epidemią koronawirusa, Warszawa pamiętała o priorytetach, które od wielu lat są konsekwentnie realizowane.

37 pociągów dla metra i 21 dla SKM

Największym w historii zamówieniem ekologicznych składów może pochwalić się metro. Na początku 2020 r. podpisaliśmy umowę na dostawę 37 fabrycznie nowych składów. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów.

W pociągach, które dostarczy konsorcjum firm Skoda Transportation i Skoda Vagonka istotnym z punktu widzenia ekologii i kosztów eksploatacji pociągów jest system rekuperacji, czyli odzysku energii. Podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii, na czym skorzysta środowisko.

Równie ważnym i kolejnym rekordowym zakupem jest 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Nowe pojazdy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, a także zapewnią dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu.  Pociągi z nowosądeckiego Newagu dotrą do Warszawy do końca listopada 2022 r.

Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka, Miłosny czy Pruszkowa – tym samym rezygnując z podróży samochodem.

W 2021 roku SKM będzie udoskonalać technologię wspierającą eko jazdę. Zaoszczędzona od początku działania programu energia wystarczyłaby do zasilenia ponad 3 000 gospodarstw domowych przez rok, a związane z tym ograniczenie emisji CO2 odpowiada zasadzeniu 200 ha lasu. Zaoszczędzone dzięki eko jeździe środki, sięgające blisko 2 milionów w skali roku, trafią do funduszu proekologicznego SKM.

Otworzyliśmy kolejne stacje linii M2

Rok 2020 – pod względem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego – minął pod hasłem oddania do użytku kolejnego odcinka podziemnej kolei i rozbudowy drugiej linii metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż na odcinku ograniczonym stacjami Księcia Janusza – Świętokrzyska zajmuje 9 minut, a przejechanie całego dostępnego obecnie odcinka Księcia Janusza – Trocka – 23 minuty.

Oddanie do użytku wolskiego odcinka drugiej linii metra było jednoznaczne z wdrożeniem nowej, wypracowanej wspólnie z pasażerami podczas konsultacji społecznych, organizacji komunikacji naziemnej. Stacja M2 Księcia Janusza stała się tymczasowym węzłem przesiadkowym, z którego można dojechać w kierunku Koła i Fortu Bema, Jelonek i Nowego Bemowa oraz Ulrychowa i Odolan.

Nawet 213 nowych tramwajów i kolejne zielone torowiska

Umowa na zakup nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów jest jedną z największych tego typu w Polsce i jedną z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto.

Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku.

Poza zakupem ekologicznych składów, Tramwaje Warszawskie zazieleniają również kolejne torowiska. Tylko w 2020 roku zazieleniliśmy ponad 3 km torowisk, a w najbliższych latach powstanie kolejnych 20 km zielonych tras!

Dlaczego zielone torowiska są takie ważne dla miasta i mieszkańców? O tym, że dodają uroku i elegancji ulicom w Warszawie, nikogo nie trzeba przekonywać. Jednakże mają też inne zalety:

  • więcej ciszy: trawa lub inne rośliny zasadzone między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli;
  • czystsze powietrze: dodatkowa roślinność pozwala filtrować spaliny;
  • niższa temperatura: ziemia, na której rośnie zieleń, wchłania wilgoć i obniża temperaturę otoczenia.

Priorytet dla tramwajów

Już na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala - to prawie 60 procent skrzyżowań. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj - podjeżdżając do niego - nie czekał na zmianę świateł. Korzyści są oczywiste – pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży.

Priorytet dla tramwaju na kolejnych skrzyżowaniach oznacza skrócenie czasu przejazdu. Wyraźne oszczędności widać już na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego - o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc.

Nowoczesna zajezdnia tramwajowa

Pod koniec 2020 roku ogłosiliśmy również przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów.

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą to m.in. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody deszczowej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.

Zachęcamy również do obejrzenia filmu podsumowującego eko 2020 rok w transporcie publicznym.

Źródło tekstu: Urząd Miasta Stołecznego Warszawa/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram