styczeń 2021
19
11:01:01
Wzrost przychodów i poprawa wydajności krajowej sieci kolejowej to główne cele Kolei Chińskich na 2021 rok. Oznacza to zmianę strategii, bowiem zgodnie z zapowiedziami priorytetem miała być dalsza inwestycja w infrastrukturę - informuje portal International Railway Journal.
Chińska kolej jest rozbudowywana najszybciej na świecie. W ostatnich pięciu latach długość torów w tym kraju zwiększyła się ok. 20%, do ponad 146 tys. km. Niestety ogrom budowlanych przedsięwzięć generuje też olbrzymi dług publiczny. International Railway Journal powołując się na gazetę „South China Morning Post” podaje, że w 2019 roku zadłużenie kolei w Chinach wzrosło do blisko 5,5 bln juanów, czyli ponad 845 mld dolarów. To kwota odpowiadająca 65% wartości wszystkich aktywów sieci kolejowej w tym kraju.
W obliczu rosnącego zadłużenia chiński rząd tnie środki publiczne na inwestycje w infrastrukturę na kolei. Krajowy plan zwalczania ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa przewiduje, że sektor ten otrzyma znacznie mniej środków. Władze ogłosiły, że w tym roku fundusze będą priorytetowo przeznaczane na zatrudnienie, edukację, opiekę społeczną i służbę zdrowia.
Tym samym Koleje Chińskie zmieniają strategię. Spółka China Railway ogłosiła, że w 2021 roku zamierza zwiększyć przychody do 1,18 bln juanów, w porównaniu do 1,13 bln osiągniętych w 2020 roku. Przewozy pasażerskie mają wzrosnąć o blisko 50% do 3,1 mld podróży rocznie, a przewozy towarowe o 3,4% do 3,7 mld ton. Państwowa kolej przeprowadzi też reformę rozkładu jazdy w celu lepszego wykorzystania istniejącej sieci.
W ubiegłym roku publiczne inwestycje w sieć kolejową w Chinach wyniosły prawie 782 mld juanów i po raz pierwszy od siedmiu lat spadły poniżej progu 800 mld juanów. Koleje Chińskie zapowiadają, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zostanie otwartych łącznie 3700 km nowych linii. To ok. 1200 km mniej niż w roku 2020.
pg