styczeń 2021
19
10:01:00
Rodzima gospodarka może bardzo zyskać na inicjatywie Nowego Jedwabnego Szlaku. Według szacunków wzrost ruchu towarowego na trasie pomiędzy Chinami a krajami Unii Europejskiej i pobudzenie gospodarki przyniesie Polsce nawet 48 mld zł – podaje portal „Rzeczpospolitej”.
Przed nami szansa na miliardy
„Rzeczpospolita”, powołując się na dane Centre for Economics and Business Research, wskazuje że dzięki „wskrzeszeniu” Jedwabnego Szlaku polska gospodarka może zyskać nawet 48 mld dolarów. Źródło przypomina też o wnioskach z raportu Rohlig Suus Logistics, gdzie podkreślono, iż biorąc pod uwagę korzyści dla państwowych i prywatnych firm, „Nowy Jedwabny Szlak powinien stać się jednym z priorytetowych projektów polskiej gospodarki”.
Obecnie branża transportowa zmaga się z licznymi ograniczeniami z powodu pandemii koronawirusa. Sytuacja uderzyła też w polską kolej. Zgodnie z danymi UTK wynik przewozu towarów koleją za pierwsze trzy kwartały 2020 roku to 162 mln i jest niższy o 33% w porównaniu z tym samym okresem w roku 2019. Pandemia nie przeszkodziła jednak Chinom, które w ubiegłym roku odnotowały najlepsze wyniki importu, eksportu i nadwyżki handlowej w historii.
Polski terminal kluczowy dla projektu
Bardzo istotnym punktem na drodze importowej z Chin do Europy są Małaszewicze, znane jako brama UE na Nowym Jedwabnym Szlaku. Znajduje się tam jeden z największych tzw. suchych portów lądowych w Europie, który ma znaczenie międzynarodowe i przez który przebiega większość pociągów z Chin. W Małaszewiczach towary są przeładowywane z taboru szerokotorowego na normalnotorowy i wyruszają w dalszą drogę na Zachód. W ubiegłym roku spółka PKP Cargo rozpoczęła rozbudowę obiektu, aby zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. Po zakończeniu prac terminal ma przyjmować ponad 3 tys. pociągów rocznie. Zgodnie ze strategią na lata 2019-2023 realizowaną obecnie przez PKP Cargo, do 2023 roku spółka chce stać się liderem przewozu towarów na unijnym odcinku Jedwabnego Szlaku.
Europa nie śpi
Reaktywacja Nowego Jedwabnego Szlaku to ogromna szansa na rozwój gospodarczy i doskonała alternatywa dla transportu drogą lotniczą i morską. Inne państwa europejskie również są świadome możliwości, które się z tym wiążą i chcą wpisać się w inicjatywę. Przykładem są Węgry, gdzie w miejscowości Fényeslitke, przy granicy z Ukrainą, właśnie powstaje największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie. Inwestycja w obiekt o nazwie Brama Wschód-Zachód będzie kosztowała miliony euro. [czytaj więcej]
Jedwabny szlak to dawna droga lądowa, która od III wieku przed naszą erą aż do wieku XVII naszej ery była wykorzystywana do transportu towarów między Europą a Chinami. Koncepcja stworzenia Nowego Jedwabnego Szlaku została przedstawiona przez władze Chin w 2013 roku. Inicjatywa ma zostać zrealizowana w ramach strategii gospodarczej „jednego pasa i jednej drogi”. W jej ramach planowane jest stworzenie infrastruktury łączącej kraje Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu Afryki i Europy oraz połączenie jej z trasą morską, co stworzy nowe możliwości transportu towarów. Obie drogi, lądowa i morska, będą się wzajemnie uzupełniać. Kluczową rolę w koncepcji pełni korytarz z Chin do krajów Unii Europejskiej przebiegający przez Rosję, Białoruś i Polskę.
pg