styczeń 2021
22
2:01:31
Do grudnia 2020 roku Rail Cargo Hungaria (RCH) zmodernizowało 1,3 tys. spośród 6300 posiadanych wagonów. Dodatkowo przewoźnik zamówił 700 nowych wagonów towarowych wyposażonych w cichsze hamulce. To inwestycja, której celem jest ograniczenie hałasu emitowanego przez tabor spółki.
Łącznie na modernizację użytkowanych i zakup nowych wagonów towarowych RCH przeznaczyło 1,5 mld forintów (HUF) – około 19 mln zł. Inwestycja ma na celu unowocześnienie taboru, który wyposażony zostanie w cichszy układ hamulcowy z kompozytowymi klockami hamulcowymi. Pozwoli to przewoźnikowi na dalsze wykonywanie zadań transportowych w Niemczech, gdzie stosowanie tego rozwiązania jest wymagane.
Działania RCH są związane także z ustawą Unii Europejskiej. Akt nakłada na przewoźników operujących na głównych szlakach przewozów towarowych obowiązek przejścia na nową technologię do 2024 r. Ma to ograniczyć hałas szkodliwy dla zwierząt i ludzi mieszkających w pobliżu linii kolejowych. Stosowane w układzie klocki kompozytowe nie ścierają się na powierzchni koła, co pozwala ograniczyć emisję dźwięków o 10 dB.
Podobne obostrzenia obowiązują operatorów świadczących usługi na terenie Szwajcarii. Od stycznia 2020 r. obowiązuje tam nakaz stosowania hamulców wyposażonych w klocki kompozytowe.
Jak podkreśla przewoźnik, modernizacja ta jest niezwykle ważna dla RCH, gdyż 80% przewozów świadczy on na trasach międzynarodowych. Spółka wchodząca w skład Rail Cargo Group, której właścicielem są austriackie ÖBB, zamierza do 2023 r. wyposażyć w „ciche hamulce” wszystkie posiadane przez siebie wagony.
Modernizacja taboru została wsparta dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej, o które wspólnie zabiegały RCH i ÖBB. W ramach instrumentu „Łącząc Europę” spółki otrzymały wsparcie na poziomie 1,5 mln euro. Węgierski przewoźnik podkreśla, że wymiana układów hamulcowych w pozostałych wagonach wymagać będzie od niego wkładu w wysokości 4,3 mln euro.
hp