styczeń 2021
25
7:01:30
Prezydent Korei Południowej Moon Jae ogłosił plan zakładający, że jego kraj do 2029 roku zastąpi pociągi pasażerskie z silnikami Diesla składami elektrycznymi. W ten sposób państwo chce o 30% zredukować emisję gazów cieplarnianych, które produkowane są przez rodzimy sektor kolejowy – informuje Railjournal.com.
Pociągi z silnikami Diesla mają być zastąpione przez osiągające prędkość 250 km/h składy EMU-250, oznaczone przez państwowego operatora Korail symbolem KTX-Eum. Pięć takich zestawów produkcji Hyundai Rotem rozpoczęło już kursy na liniach koreańskich na początku stycznia bieżącego roku. Model oparty jest na prototypie HEMU-430X - opracowanym w 2012 r. pociągu pasażerskim, mającym rozpędzać się do 430 km/h.
W 2016 r. Korail zawarła kontrakt z producentem taboru w wysokości 196,4 mln USD na dostawę 84 składów EMU-250. W tym samym roku, w ramach innego zlecenia, operator zamówił od Hyundai Rotem trzydzieści KTX-Eum z przeznaczeniem do obsługi linii kolejowej Gyeongjeon - Masan.
W celu stopniowego ograniczania udziału pociągów spalinowych w usługach pasażerskich, Koreański Zarządca Sieci Kolejowej (KRNA) prowadzi działania mające na celu zwiększenie procentu linii zelektryfikowanych. W 2022 r. oddane zostaną do użytku dwa kolejne odcinki uzbrojone w trakcję elektryczną – jeden na wschodnim wybrzeżu, drugi - na południu kraju.
Rząd Korei Południowej przez realizację planu wymiany taboru chce uniezależnić kraj od paliw kopalnych. Jednocześnie inwestycje związane z realizacją projektu mają pomóc w pobudzeniu gospodarki po kryzysie wywołanym przez pandemię COVID-19.
„W ten sposób ograniczymy o 70 000 ton emisję gazów cieplarnianych, co odpowiada posadzeniu 10 milionów drzew sosnowych, i przejdziemy do społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla” – powiedział prezydent Moon Jae.
Obecnie udział węgla w rynku energetycznym wynosi w Korei Południowej 40 procent. 6% energii pozyskiwanych jest ze źródeł odnawialnych. Kraj ten – podobnie jak Unia Europejska – zamierza stać się państwem neutralnym dla klimatu do końca 2050 r. Z tego tytułu na zaawansowanym poziomie są tam badania dot. pojazdów zasilanych wodorem. Więcej na ten temat przeczytasz [tutaj].
hp