styczeń 2021
27
8:01:51
W Portugalii realizowany jest projekt opracowania bezemisyjnego pociągu napędzanego wodorem. Spalinowa lokomotywa z lat ‘60 zostanie wyposażona w paliwowe ogniwa wodorowe – podaje portal Observador.pt.
Projekt to wspólna inicjatywa państwowego przewoźnika kolejowego Comboios de Portugal, zarządcy sieci kolejowej Infraestruturas de Portugal, wydziału inżynierii Uniwersytetu w Porto, portugalskiego Stowarzyszenia na rzecz Promocji Wodoru oraz firm CaetanoBus i NomadTech. Inicjatywa wpisuje się w rządową strategię dekarbonizacji sektora transportu.
Bazą do prac będzie zabytkowa lokomotywa Vouga. Plan zakłada jej zmodernizowanie i zastąpienie silnika Diesla wodorowymi ogniwami paliwowymi, dzięki którym będzie generowana energia konieczna do ruchu maszyny. Po ukończeniu projektu „Vouguinha” ma stać się pierwszym portugalskim pociągiem wodorowym.
Według analiz ekspertów zaangażowanych w projekt, instalacja wodorowych ogniw paliwowych w lokomotywach będzie tańsza, niż elektryfikacja linii kolejowych.
„W Portugalii istnieje wiele linii, które nie są zelektryfikowane, po których kursują pociągi napędzane silnikiem Diesla. Naszym celem jest zastąpienie jednostek spalinowych wodorowymi ogniwami paliwowymi, które wytwarzają energię elektryczną. Pozwoli to na zmniejszenie kosztów, ponieważ elektryfikacja linii jest bardziej kosztowna” – powiedział Adrian Carvalho, dyrektor Wydziału Inżynierów Elektrotechniki i Informatyki na Uniwersytecie w Porto.
Inicjatywa wpisuje się w szerszy plan wprowadzenia pociągów wodorowych na innych liniach kolejowych w Portugalii. Autorzy projektu ubiegają się o jego współfinansowanie ze środków unijnych. W pierwszym etapie koszt inwestycji pochłonie około 35 mln euro. Testy na torach mają się rozpocząć w 2023 roku.
Vouga to portugalska lokomotywa z silnikiem Diesla, która została wyprodukowana w latach ‘60 XX wieku. Każdego roku w okresie od czerwca do października maszyna kursuje na linii między miastami Aveiro i Espinho.
pg