luty 2021
01
11:02:52
29 stycznia Alstom ogłosił zakończenie procesu przejmowania Bombardier Transportation. Międzynarodowy gigant umocnił tym samym swoją pozycję na liście światowych liderów w dziedzinie produkcji taboru kolejowego. Fuzja zapewnia koncernowi szerszy dostęp do rynków takich jak Chiny, Niemcy czy Ameryka Północna.
W komunikacie prasowym dotyczącym przejęcia Bombardier Transportation, Alstom informuje, że ruch ten przyczynia się do uzyskania przez grupę przychodów pro forma w wysokości 15,7 mld euro. Koncern poszerzył swój portfel zamówień do 71,1 mld euro. Jednocześnie fuzja sprawia, że potentat posiada obecnie placówki w 70 krajach na całym świecie, w których zatrudnia łącznie około 75 000 osób.
„Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy dla Alstom i sektora mobilności na całym świecie, wraz z utworzeniem nowego światowego lidera skoncentrowanego na inteligentnej i zrównoważonej mobilności. Świat bardziej niż kiedykolwiek musi zaangażować się w głęboką transformację środowiskową i społeczną, aby móc sprostać wielkim wyzwaniom urbanizacji, równych szans dla rozwoju gospodarczego i zmian klimatycznych. Transport, niezbędny do życia zawodowego i społecznego, ale mający wielki wpływ na środowisko, jest podstawą tej przemiany. Naszym obowiązkiem, razem z 75 000 pracowników Alstom, jest dzisiaj przekształcenie naszego unikalnego zestawu aktywów stworzonych w wyniku tej transakcji w czynnik umożliwiający tę niezbędną transformację. Naszym obowiązkiem jest wprowadzenie innowacji wymaganych w tak ekstremalnych wyzwaniach, aby wszystkie społeczności na całym świecie, podróżując, by spotkać się z bliskimi lub do pracy, miały dostęp do tej samej jakości usług i wydajności, jednocześnie dbając o naszą planetę” - powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny Alstom.
Koncern zapewnia, że dzięki przejęciu zyskuje najbardziej kompletną ofertę taborową – począwszy od tramwajów po składy dużych prędkości, a także pociągi kolei jednoszynowej, które produkuje m.in. [fabryka] w Wielkiej Brytanii. Fuzja sprawia, iż Alstom posiada największą na świecie bazę zainstalowanych pojazdów. Jego flota składa się obecnie ze 150 000 pojazdów.
„Alstom jest już pionierem mobilności dzięki wiodącym innowacjom, takim jak najnowszy pociąg wodorowy, autonomiczna eksploatacja pociągów, energooszczędny tabor i infrastruktura. Łącząc ok. 17 500 talentów inżynieryjnych i badawczo-rozwojowych z obu grup, konsolidując bogatą spuściznę 10 000 patentów i włączając znaczące dodatkowe technologie Bombardier Transportation, na przykład w zakresie konserwacji predykcyjnej, sygnalizacji i operacji cyfrowych, Grupa będzie w stanie opracowywać rozwiązania w krótszym czasie i na większą skalę, aby mobilność jutra stała się rzeczywistością. Alstom przyspiesza realizację swojej ambicji: być globalnym, innowacyjnym graczem na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności” – czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie Alstom.com.
W wyniku ustaleń dotyczących transakcji głównym udziałowcem spółki stał się Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) z udziałem w wysokości 17,5% kapitału zakładowego Alstomu.
Międzynarodowy koncern notowany na paryskiej giełdzie powiadomił o zamiarze przejęcia Bombardier Transportation w lutym 2020 r. Podpisanie oficjalnej umowy kupna-sprzedaży ogłoszono 16 września, po tym jak strony wyraziły gotowość do wypełnienia [zobowiązań] nałożonych przez Komisję Europejską. Koszt transakcji ustalono na kwotę 5,5 mld euro.
hp