luty 2021
01
3:02:55
Pierwsza chińska hybrydowa lokomotywa z paliwowymi ogniwami wodorowymi opuściła linię produkcyjną w fabryce CRRC Datong, w prowincji Shanxi na północy Chin – podaje agencja prasowa Xinhua.
Maszynę zaprezentowano 27 stycznia. Jest przystosowana do ruchu z prędkością do 80 km/h, a zainstalowane ogniwa wodorowe pozwalają na nieprzerwaną jazdę przez 24,5 godziny przy wykorzystaniu pełnej mocy. Maksymalne obciążenie trakcyjne na prostym torze to ponad 5 tysięcy ton.
W hybrydzie zastosowano połączenie systemu wodorowych ogniw paliwowych oraz akumulatorów litowych o dużej mocy. Dzięki temu maszyna jest nie tylko bezpieczniejsza i bardziej przyjazna dla środowiska niż tradycyjne pociągi, ale też cichsza i tańsza w utrzymaniu.
Przedstawiciele spółki CRRC Datong podkreślają, że modułowa konstrukcja lokomotywy pozwala na elastyczne wykorzystywanie mocy w zależności od potrzeb. Dzięki temu pojazd można dostosować do indywidualnych wymagań klientów i pracy w różnych warunkach, m.in. w tunelach czy kopalniach.
Gratulacje z okazji ukończenia prac nad lokomotywą złożyła prezes spółki Polish Institute Izabela Łochowska, cytowana na portalu china.org.cn.
„W dziedzinie ochrony środowiska i porozumień klimatycznych ta hybrydowa lokomotywa jest przyszłością transportu i będzie wyznaczała normy w najbliższych latach. Będzie jeździła nie tylko po chińskich kolejach, ale także po torach w Polsce” – wskazała Izabela Łochowska, cytowana przez china.org.cn.
Firma CRRC Datong to spółka zależna CRRC powstała w 1954 roku. Podmiot skupia się na badaniach, produkcji i konserwacji lokomotyw oraz taboru dla transportu kolejowego.
pg