fbpx
Źródło: Oebb.at

Luty 2021

08

2:02:52

Niemcy przetestują chińską „e-hybrydę” dla RCH

W laboratorium technicznym w Minden (Niemcy) i na torze testowym Niemieckich Kolei Federalnych przeprowadzone zostaną testy lokomotywy produkcji CRRC. Jednostka zamówiona przez Rail Cargo Hungaria (RCH) może poruszać się po torze niezelektryfikowanym dzięki zastosowaniu kondensatorów.

RCH poinformowało o rozpoczęciu procedur sprawdzających pojazd 2 lutego br. W czasie ich trwania lokomotywa zostanie poddana testom statycznym w laboratorium w Minden w Nadrenii Północnej-Westfalii. Następnie, na torze przeznaczonym do badań technicznych, jednostka odbędzie jazdy analizujące jej trwałość.

Podczas próby dynamicznej chińska lokomotywa będzie musiała przeciągnąć na trasie 500 km skład o masie 300 ton. Ponadto wytrzymałość pojazdu zweryfikowana zostanie po przejechaniu dystansu 1570 km. Łącznie testy mają zająć około 1750 godzin. Jeśli próby wypadną pomyślnie, CRH jako pierwszy przewoźnik w Europie wprowadzi do użytku lokomotywy określane mianem pojazdów e-hybrydowych.

Poza energią pozyskiwanym z trakcji elektrycznej, pojazd doposażony jest w kondensatory dużej mocy, które pozwalają mu kontynuować jazdę na odcinkach niezelektryfikowanych. Zasięg jednostki na zasilaniu zastępczym to około 10 km.

Technologia pojazdu sprawia, że jednostki kondensatorowe, tzw. super pojemności, zapewniają zasilanie dla dalszego transportu liniami bez napowietrznych przewodów. Lokomotywy mogą ładować te urządzenia magazynujące energię stojąc lub podczas transportu, z przewodów napowietrznych lub w punktach ładowania” – informuje na swojej stronie internetowej RCH.

Jak podkreśla przewoźnik, technologia ta pozwala na wykonywanie przez pojazd prac manewrowych w przypadku niezelektryfikowanych bocznic. Dodatkowe zasilanie pozyskiwane z kondensatorów sprawia, że w przypadku awarii sieci trakcyjnej, RCH nie będzie musiało dokonywać kosztownej wymiany lokomotywy na spalinową. Zamówione jednostki wyróżnia bezemisyjność, co czyni je przyjaznymi dla środowiska.

RCH i CRRC zawarły umowę na opracowanie pojazdów w 2019 roku. W jej wyniku chiński producent taboru zobowiązał się do wyprodukowania dwóch lokomotyw manewrowych oraz dwóch przeznaczonych do transportu towarów, które cechować ma bezemisyjność i duża moc. Czas realizacji zamówienia wyznaczono na 36 miesięcy.

Zgodnie z umową CRRC ma także zagwarantować odbiorcy odpowiednie certyfikaty dopuszczające lokomotywy do ruchu na terenie Węgier oraz całej Europy. Przewoźnik będzie leasingował pojazdy przez cztery lata. Jeśli w tym czasie spełnią one wymagania RCH, spółka może przedłużyć dzierżawę lub je odkupić, a także zamówić 20 kolejnych e-hybryd.

Testy przeprowadzane w Niemczech mają pomóc w uzyskaniu homologacji dla lokomotyw, które do tej pory nie były użytkowane na terenie Europy.

Złożoność prac wymaganych do uzyskania homologacji typu (lokomotyw – red.) zwiększa fakt, że w chwili obecnej w UE nie ma doświadczenia technicznego w zakresie chińskich lokomotyw; nie ma też precedensów w zakresie interpretacji wymagań niedawno wprowadzonego IV pakietu kolejowego” – informuje przewoźnik.

Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń dopuszczających lokomotywy do ruchu, RCH planuje eksploatować pojazdy na terenie Węgier, a także na liniach międzynarodowych. E-hybrydy mają ciągnąć składy m.in. do Grecji, Chorwacji, Bułgarii czy Rumunii.

hp


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram