luty 2021
09
2:02:41
Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Rządu Federalnego Niemiec zapowiada większe dotacje na budowę prywatnej infrastruktury kolejowej – podaje portal Railway News. Chodzi o podłączenie jej do sieci krajowej i zachęcenie przedsiębiorców do transportu towarów koleją.
Niemcy chcą, aby do 2030 roku udział kolei w rynku przewozu towarów wynosił minimum 25%. Zwiększenie dostępu do państwowej sieci kolejowej zapewni przedsiębiorcom m.in. większe możliwości transportowe i pozytywnie wpłynie na środowisko naturalnie, przyczyniając się do zmniejszonej emisji gazów cieplarnianych.
Od 1 marca 2021 roku państwo będzie pokrywać do 50% kosztów budowy nowych połączeń kolejowych oraz rozbudowy, remontów i utrzymania istniejącej infrastruktury. W tym roku na ten cel trafią 34 mln euro, a w 2024 roku 49 mln euro. Koszt programu na najbliższe 5 lat to łącznie 200 mln euro.
Portal informuje, że dzięki przyjętym przepisom procedury planistyczne zostaną znacznie uproszczone. W przypadku połączeń kolejowych o długości do 2 km oraz połączeń między obiektami przemysłowymi i handlowymi do 3 km, przedsiębiorcy nie będą już podlegać tym procesom.
Niemiecki Minister Transportu Andreas Scheuer wskazał, że zmiany zwiększą prawdopodobieństwo, iż prywatne firmy będą transportować towary na pokładzie pociągów.
„Dysponując dostępem do bezpośredniego połączenia kolejowego lub pobliskiej stacji towarowej, decyzja o wyborze pociągu jako środka transportu będzie na pewno łatwiejsza. Dlatego wspieramy prywatne inwestycje w infrastrukturę. W ten sposób poprawiamy dostęp firm do sieci kolejowej i przenosimy towary z dróg na tory” – wyjaśnił minister.
Resort Transportu stawia na budowę większej ilości wielofunkcyjnych stacji przeładunkowych w miastach i gminach. Od 1 marca budowa takich obiektów będzie mogła być dofinansowywana przez państwo nawet w 80 procentach. Ma przynieść to korzyści zarówno firmom, jak i mieszkańcom obszarów wiejskich.
Railway News przypomina, że połączenie prywatnych torów do krajowej sieci kolejowej wiąże się z kosztami eksploatacji i utrzymaniem zwrotnic. Obecnie pokrywają je prywatni inwestorzy. Dzięki wprowadzeniu odpowiednich przepisów, resort transportu zapewni podział kosztów na zarządcę infrastruktury i przedsiębiorców.
Plan zakłada też, że projekty budowy ośrodków przemysłowych i handlowych od samego początku będą uwzględniały podłączenie ich do państwowej sieci. Pozwoli to różnym firmom na transport towarów na pokładzie tego samego pociągu. Dofinansowanie na takie połączenia wyniesie do 50% kosztów.
pg