luty 2021
09
2:02:26
Konsorcjum składające się ze Škoda Transportation oraz Škoda Vagonka zawarło umowę z Kolejami Estońskimi (Eesti Liinirongid) na dostawę sześciu nowoczesnych EZT. Składy pasażerskie przystosowane do linii szerokotorowej mają cechować się odpornością na klimat panujący w kraju. Wartość kontraktu to 1,5 mld koron.
Pociągi zamówione przez państwowego przewoźnika producent oprze na modelu RegioPanter. Od standardowych składów odróżniać będzie je zaadaptowanie do poruszania się po torach o rozstawie szyn wynoszącym 1520 mm. Przeznaczone zostaną do obsługiwania połączeń na liniach zelektryfikowanych. Trójczłonowe EZT przystosowane będą do poruszania się w dwóch systemach zasilania (3 kV i 25 kV 50 Hz) – czytamy na stronie Skoda.cz.
Konsorcjum zaznacza, że kluczowym parametrem oferty złożonej Kolejom Estońskim, który zadecydował o zwycięstwie w przetargu, była ekonomia. Producent taboru zaproponował pociągi charakteryzujące się niewielkim zużyciem energii, dużą przepustowością, a także niskimi kosztami utrzymania.
„Cieszę się, że ponownie odnosimy sukcesy w regionie bałtyckim dzięki naszym ekologicznym jednostkom znanym jako Pantera, zmodyfikowanym do rozstawu 1520 mm i o poszerzonych obudowach. Kontrakt jest kontynuacją niedawnego sukcesu na Łotwie, gdzie możemy również dostarczyć nasz zaawansowany napęd elektryczny” – powiedział Zdeněk Majer, członek zarządu Škoda Transportation.
Poza zgodnością z normami TSI oraz wymogami bezpieczeństwa, pojazdy dostarczone estońskiemu przewoźnikowi muszą być także odporne na czynniki klimatyczne występujące w tym kraju. EZT mają wytrzymać warunki pracy w temperaturach od -40°C do +35°C.
Pantery dla Kolei Estońskich osiągać będą prędkość maksymalną 160 km/h. Na pokładzie znajdzie się 270 miejsc siedzących (przy czym 48 w przedziale klasy pierwszej), a także miejsca przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygospodarowana zostanie też przestrzeń dla czterech wózków dziecięcych i 15 rowerów.
Škoda wyposaży pociągi m.in. w klimatyzację, WiFi oraz licznik pasażerów czy system ETCS. Niektóre z siedzisk można będzie demontować i zastąpić uchwytami na narty. W fotelach producent umieści gniazdka 230V.
Zgodnie z umową, składy wyprodukowane przez Škoda Transportation Group mają być dostarczone Kolejom Estońskim na początku 2025 roku.
hp