luty 2021
10
10:02:40
Do 24 lutego (w przypadku PKP PLK) oraz do 15 marca (PKP SA) przesunięte zostały otwarcia ofert, jakie napłynęły do spółek kolejowych w związku z przetargami dotyczącym przebudowy olsztyńskiego Dworca Głównego. To kolejna zmiana terminów przeprowadzenia procedur.
Zakres prac na terenie dworca objąć ma modernizację całości obiektu. PKP PLK ogłosiły przetarg dotyczący inwestycji obejmującej m.in. przebudowę peronów i torowiska. W ramach inwestycji powstanie również 140-metrowy tunel zapewniający podróżnym dostęp do Dworca Głównego od strony olsztyńskiej dzielnicy Zatorze. Nowy ma być także sam budynek dworca. W tym przypadku wykonawcy robót poszukuje PKP SA.
Pierwotnie otwarcie ofert - o czym pisaliśmy [tutaj] - nastąpić miało pod koniec stycznia. Spółki odpowiedzialne za przeprowadzenie przetargów przesunęły jednak terminy na 12 lutego. Powodem była duża liczba zapytań, jakie podmioty otrzymały od oferentów. Tę samą przyczynę inwestorzy podali wyjaśniając ponowne ogłoszenie zmiany daty wykonania procedur.
Datę poznania przez mieszkańców Olsztyna firm biorących udział w przetargu, PKP PLK ustaliły na 24 lutego. PKP SA ma ogłosić informację 15 marca.
„Decyzja o przesunięciu terminu składania ofert jest spowodowana pytaniami potencjalnych wykonawców do przedmiotu przetargu, a także kwestią uzupełnienia przez zamawiającego niektórych elementów dokumentacji przetargowej” – informuje cytowany przez portal „Gazety Olsztyńskiej” Bartłomiej Sarna z Wydziału Komunikacji PKP SA.
Obie inwestycje, które spółki kolejowe przeprowadzą na terenie olsztyńskiego Dworca Głównego, dofinansowywane są z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przebudowa torowiska i peronów oraz wykonanie przejścia podziemnego szacowane jest na kwotę ponad 200 mln zł. Nowy budynek dworca kosztować będzie 76,2 mln zł – przy czym 30 mln zł pochodzić ma ze środków unijnych.
Lokalny portal informuje, że przesunięcia terminów to nie jedyne utrudnienie, jakie dotyczy inwestycji. Problematyczna okazuje się także kwestia sprzedaży biurowca należącego do Polregio, który znajduje się w obrębie dworca. Pierwotnie podmiot planował sprzedać budynek spółce Retail Provider – właścicielowi dworca autobusowego, znajdującego się przy obiekcie kolejowym.
Przedwstępna umowa z potencjalnym nabywcą obowiązywała do końca ubiegłego roku. Pomimo dalszego zainteresowania nabyciem biurowca przez Retail Provider, właściciel budynku postanowił zwrócić zaliczkę oferentowi. Jednocześnie Polregio poinformowało, że planuje rozpisanie kolejnego przetargu dotyczącego sprzedaży obiektu.
Zdaniem Gazetaolsztynska.pl, sytuacja jest o tyle zaskakująca, że w momencie złożenia przez właściciela dworca autobusowego oferty kupna, biurowiec nadawał się do użytku. Obecnie budynek został wyłączony z użytkowania ze względów bezpieczeństwa, natomiast spółka Retail Provider uzyskała już zezwolenia na rozbiórkę.
„Spółka, zgodnie z obowiązującymi ją zasadami sprzedaży majątku, planuje przeprowadzić powtórną wycenę tej nieruchomości, a następnie przeprowadzić otwarte postępowanie przetargowe w celu jej sprzedaży” — poinformował Gazetę Olsztyńską Dominik Lebda, rzecznik spółki Polregio.
Według założeń spółek kolejowych, inwestycja ma zostać ukończona do 2023 r. Nowy obiekt ma zostać udostępniony podróżnym do końca przyszłego roku. Plany zakładają, że po przebudowie olsztyński Dworzec główny będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
hp