luty 2021
16
1:02:34
Projekt budowy etapu 2a linii kolei dużych prędkości High Speed 2 (HS2) uzyskał poparcie brytyjskiego parlamentu i zgodę królewską – podaje portal Railway-News. Władze Wielkiej Brytanii podkreślają, że sieć HS2 to największa inwestycja kolejowa od lat.
Zakres prac na odcinku o łącznej długości 58 km wchodzącym w skład etapu 2a obejmuje budowę dwóch tuneli, 17 wiaduktów, 65 mostów, a także bazy konserwacyjnej. Szlak połączy się z jedną z głównych linii kolejowych w Crewe i ma zostać ukończony szybciej niż uprzednio planowano.
O ogromnym znaczeniu inwestycji mówił premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson.
„To przełomowy moment w naszej infrastrukturalnej rewolucji. HS2 to najbardziej znaczący projekt kolejowy naszego pokolenia: przekształcający połączenia między miastami i znacznie zwiększający przepustowość krajowej sieci kolejowej. Idąc naprzód wywiązujemy się z naszej obietnicy zrównoważonego rozwijania całego kraju. Budowa etapu 2a przyniesie tysiące nowych miejsc pracy i otworzy nowe możliwości przed lokalnymi firmami” – wskazał Johnson cytowany przez Railway-News.
Źródło podaje, że w ramach etapu 2a linii HS2 zostanie stworzonych 5 tysięcy tymczasowych miejsc pracy przy budowie trasy, oraz 140 stałych etatów w bazie konserwacyjnej w hrabstwie Staffordshire.
Mark Thurston, szef spółki HS2 Ltd odpowiedzialnej za realizację inwestycji, podkreśla, że budowa linii pobudzi krajową gospodarkę.
„Parlament dostrzega ogromny potencjał programu i udziela mu zdecydowanego poparcia. HS2 to pierwsza duża linia kolejowa budowana na północy kraju od ponad 100 lat. Projekt zaowocuje ogromnym ożywieniem gospodarczym w naszych miastach i zapewni społeczeństwu bardziej ekologiczny transport. Wraz z rozpoczęciem budowy powstanie 5 tysięcy nowych miejsc pracy oraz jeszcze więcej w całym łańcuchu dostaw. HS2 odgrywa kluczową rolę dla odbudowy gospodarki Wielkiej Brytanii po pandemii” – podkreślił szef HS2 Ltd.
System kolei dużych prędkości HS2 będzie największą tego typu linią po ukończonej w 2000 roku HS1. Trasa połączy miasta Londyn, Birmingham, Manchester oraz Leeds i będzie przystosowana do ruchu pociągów z prędkością do 360 km/h. Projekt pozwoli na zwiększenie przepustowości na istniejących liniach, w efekcie poprawiając dostęp do lokalnych i regionalnych usług kolejowych.
Przewozy pasażerskie na trasach z etapu 2a mają rozpocząć się w latach 2029-2033. Z kolei etap 2b ma zostać ukończony w 2035 roku. Budowa High Speed 2 ruszyła we wrześniu 2020 r. Zgodnie z szacunkami z roku 2019 inwestycja będzie kosztowała łącznie ponad 80 mld funtów brytyjskich.
pg