luty 2021
17
4:02:42
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM) wystosował pismo do wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, ws. nadmiernego użytkowania pojazdów spalinowych na zelektryfikowanych liniach kolejowych. W dokumencie zwraca się uwagę na konieczność prawnego ograniczenia procederu.
W datowanym na 27 stycznia 2021 r. piśmie prezydent związku Leszek Miętek podkreśla, że realizowanie kursów na liniach zelektryfikowanych za pomocą trakcji spalinowej to coraz częstsze zjawisko. Ponadto na podjęcie przez ministerstwo odpowiednich działań wpłynąć powinien fakt nabywania przez niektórych przewoźników starego taboru, przeznaczanego do takiego sposobu realizowania usług.
„Wielu przewoźników nabywa stary tabor spalinowy, który wykorzystywany jest na trasie w stu procentach zelektryfikowanej. Eliminuje to polską kolej z partycypowania środków w ramach funduszy unijnych” – tłumaczy Serwisowi Kolejowemu Leszek Miętek.
Jako główny argument przemawiający za koniecznością podjęcia przez agencję rządową odpowiednich kroków, związek podaje właśnie konieczność troski o środowisko naturalne. Przez wzgląd na członkostwo w Unii Europejskiej, Polska zobowiązana jest do podjęcia działań mających na celu ograniczenie emisji CO₂ do atmosfery.
ZZM podkreśla, że kwestie klimatyczne i osiągnięcie zielonego ładu są problematyczne dla polskiej gospodarki – zwłaszcza w przypadku branży górniczo-energetycznej oraz przemysłu energochłonnego. Z tego też powodu nie opowiada się za natychmiastowym i całkowitym wyeliminowaniem ruchu pojazdów spalinowych po liniach zelektryfikowanych.
„Nie jest to pogląd ortodoksyjny, gdyż zdajemy sobie sprawę, że działania te należy przeprowadzić z głową, aby ukrócić ten proceder” – stwierdza Leszek Miętek.
Biorąc pod uwagę spostrzeżenia wynikające z obserwacji firm kolejowych, Związek zaznacza, że wiele z nich dąży do rozszerzania swojej działalności nie uwzględniając skutków dla klimatu. Pismo skierowane do Andrzeja Bittela ma zwrócić uwagę ministerstwa na konieczność podjęcia działań prawnych, które negatywnie wpływają na branżę kolejową.
Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się [tutaj].
hp