luty 2021
22
10:02:51
Dwie nowe, ważne inwestycje torowe realizowane przez wrocławskie MPK ruszyły 19 lutego. Prace skoordynowano tak, aby obyło się bez wprowadzania zmian w komunikacji. Data rozpoczęcia trzeciego remontu to 20 lutego. Utrudnienia podczas jego prowadzenia będą minimalne.
Ekipy budowlane wkroczyły na torowisko przy ul. Złotoryjskiej, które będzie łącznikiem pomiędzy powstającą TAT a ulicą Legnicką. Drugim miejscem, w którym rozpoczęły się prace jest skrzyżowanie Podwala z ulicą Sądową, gdzie MPK wymieni rozjazd dla tramwajów skręcających w prawo od strony placu Orląt Lwowskich. Na 20 lutego zaplanowano początek remontu torów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Kutnowskiej, nieopodal zajezdni tramwajowej Borek.
Złotoryjska na zielono
Torowisku na ulicy Złotoryjskiej, obecnie zamkniętemu z powodu prac nad TAT, przewoźnik poświęci szczególną uwagę.
„To właśnie tamtędy nasze tramwaje będą objeżdżały tory na placu Strzegomskim i placu Jana Pawła II, które planujemy wyremontować w tym roku”– mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Remont będzie kompleksowy. Spółka wymieni rozjazd przed skrzyżowaniem z ulicą Legnicką (na wysokości przystanku „Dolmed”) oraz szyny – aż do skrzyżowania z ulicą Strzegomską. Na tym odcinku powstanie zielone torowisko.
„Na pewno docenią to mieszkańcy ulicy Złotoryjskiej. Tramwaje będą pokonywały tę trasę znacznie ciszej niż jeżdżą po standardowych torach”– podkreśla prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Zakres prac kończy się w miejscu, w którym rozpoczyna się plac budowy TAT. Terminy zakończenia robót na obu budowach są skoordynowane, więc podróżni nie muszą przejmować się zmianą tras ani rozkładów jazdy. MPK prace planuje zakończyć w marcu tak, by tramwaje mogły pojechać ul. Złotoryjską, gdy tylko zakończy się pierwszy etap budowy trasy na Nowy Dwór.
Z Podwala w prawo
MPK kontynuuje prace na skrzyżowaniu Podwala, Krupniczej i Sądowej. W ubiegłym roku wymieniło rozjazd od strony ul. Świdnickiej. Tym razem przewoźnik zajmie się tym, który pozwala na skręt tramwajom jadącym od placu Orląt Lwowskich w ulice Sądową i odwrotnie.
„Rozjazd i zabudowa torowiska nie są tam w najlepszym stanie”– wyjaśnia rzecznik prasowy MPK Bartosz Naskręski. – „Wymienimy je na nowe. Zwrotnica w tym miejscu będzie oczywiście odwodniona i ogrzewana”.
Co ważne, utrudnienia w ruchu drogowym będą minimalne.
„Obecnie nie kursuje tamtędy żadna linia tramwajowa, nie będzie więc objazdów. Nie zamykamy też ruchu aut ani pieszych. Wygrodziliśmy tylko część jezdni, na której będą prowadzone roboty. Kierowcy oraz przechodnie muszą po prostu tylko trochę bardziej uważać podczas przemieszczania się w pobliżu”– zaznacza Naskręski.
Tutaj również prace potrwają według planu do końca marca.
Dwa tramwaje na jednym torze
Inwestycją bardzo ważną zarówno dla pasażerów MPK, pieszych, jak i kierowców samochodów, będzie remont torów na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Kutnowskiej. Mowa o miejscu pomiędzy przystankiem „Orla” a zajezdnią „Borek”, w którym linia tramwajowa przecina jezdnię ulicy Powstańców Śląskich prowadzącą w stronę al. Karkonoskiej.
W miejscu wyeksploatowanych szyn MPK ułoży zupełnie nowe. Wymiany doczeka się też wyboista nawierzchnia przejazdu tramwajowego. Poprawiony zostanie również stan techniczny przejścia dla pieszych koło przystanku „Orla”.
W tym przypadku przewoźnik będzie ograniczy utrudnienia w podróżowaniu do minimum. Niemal przez cały czas trwania remontu będzie możliwe kursowanie tramwajów do pętli „Krzyki” i „Klecina”, bo zamknięta będzie tylko jedna nitka trasy. Dzięki specjalnej nakładce torowej tramwaje będą mogły przejeżdżać z jednego toru na drugi, co umożliwi wprowadzenie ruchu wahadłowego. Objazdy będą wprowadzone wyłącznie na czas montażu i demontażu tego urządzenia, ale będzie się to odbywało wyłącznie w weekendy.
#TORYwolucja się rozpędza
Powyższe zadania to część #TORYwolucji, która w tym roku obejmie łącznie 19 zadań inwestycyjnych. Prócz nich, na liście na ten rok, znajduje się m.in. remont torów na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Kutnowskiej, naprawa przejazdu przez plac Strzegomski, wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na placu Jana Pawła II czy dalszy ciąg remontu torów w al. Hallera.
W ubiegłym roku #TORYwolucja pozwoliła m.in. na wymianę ponad pół kilometra torów przy dworcu Wrocław Główny, budowę zielonego torowiska na Żmigrodzkiej czy wyniesienie peronów na Rondzie Reagana.
Informacje dotyczące zmian w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, które obowiązywać mają w czasie trwania remontów dostępne są [tutaj].
Źródło tekstu: MPK Wrocław/Serwis Kolejowy