luty 2021
26
9:02:39
Pociągi przejeżdżające przez Warszawę Główną pojadą nowo wybudowanym wiaduktem nad dalekobieżną linią średnicową. Obiekt poddany został testom przeprowadzonym z udziałem 120-tonowej lokomotywy. Inwestycja PKP PLK S.A. to zapowiedź podróży, jakie od 14 marca realizowane będą z odbudowywanej po 20 latach stacji. Zdaniem spółki wpłynie ona na polepszenie oferty skierowanej do pasażerów w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Wiadukt zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów z Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Głównej, nad dalekobieżną linią średnicową. Badania z udziałem lokomotywy potwierdziły, że wiadukt jest przystosowany do bezpiecznego przejazdu pociągów. Zaplanowano, że składy mają dojeżdżać do stacji Warszawa Główna od 14 marca. Statyczne próby obciążeniowe zajęły ponad półtorej godziny. Na wiadukt nad linią średnicową wjechała ponad stutonowa lokomotywa i sprawdziła jego wytrzymałość. Specjalistyczna aparatura dokładnie mierzyła parametry i zachowanie konstrukcji.
Na stacji Warszawa Główna prowadzone są prace wykończeniowe oraz związane z siecią trakcyjną. Specjalna maszyna, tzw. podbijarka, reguluje położenie torów. Dwa nowe perony przygotowywane są do obsługi podróżnych.
Nowa Warszawa Główna ma dwa 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Dzięki kładce, będzie dojście także od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej.
Przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów na stacji Warszawa Główna pozwoli na stworzenie lepszej oferty dla podróżnych i zwiększenie możliwości warszawskiego węzła kolejowego. Zapewni także optymalny ruch pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, a następnie linii średnicowej.
Uruchomienie stacji Warszawa Główna planowane jest na 14 marca. Z jej peronów będą korzystać podróżni niektórych połączeń Polregio, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość robót na stacji Warszawa Główna to ponad 87 mln zł.
Źródło tekstu: PKP PLK S.A./Serwis Kolejowy