marzec 2021
03
1:03:34
Obchodzimy dziś 9 rocznicę katastrofy kolejowej pod Szczekocinami – jednego z najtragiczniejszych wydarzeń w historii polskiej kolei. W zderzeniu dwóch pociągów osobowych zginęło 16 osób, a dziesiątki zostało rannych.
Do katastrofy doszło 3 marca 2012 około godziny 20:53 w miejscowości Chałupki pod Szczekocinami na Śląsku, na linii kolejowej nr 64 Koniecpol – Kozłów. Wówczas czołowo zderzyły się dwa pociągi pospieszne: TLK „Brzechwa” PKP Intercity relacji Przemyśl Główny – Warszawa Wschodnia i interREGIO „Jan Matejko” Przewozów Regionalnych relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny. Na skutek wypadku śmierć poniosło 16 osób w tym 5 kolejarzy, ponad 57 pasażerów odniosło obrażenia, a 2 lokomotywy i 4 wagony zostały całkowicie zniszczone. [czytaj więcej]
Na miejscu tragedii pracowały setki funkcjonariuszy straży pożarnej, policji i ratowników medycznych. Z pomocą ruszyli także okoliczni mieszkańcy i ranni pasażerowie pociągów. Po wypadku, w dniach 5-6 marca 2012 roku, ogłoszono żałobę narodową. W pobliżu miejsca katastrofy stanęła tablica upamiętniająca ofiary. Prokuratura Krajowa zakończyła śledztwo w sprawie w grudniu 2014 roku. Ustalono w nim, że winę za spowodowanie tragedii ponoszą dyżurni ruchu: Andrzej N. i Jolanta S.
Śledztwo prokuratury
Prokuratura Okręgowa w Częstochowie stwierdziła, że Andrzej N. doprowadził do skierowania pociągu PKP IC relacji Warszawa – Kraków na niewłaściwy tor. Pracownik kolei wydał pozwolenie na wjazd maszyniście składu, pomimo wyświetlanego sygnału „Stój” wyświetlanego na semaforze wjazdowym posterunku kolejowego Starzyny, przed którym wcześniej zatrzymał się pociąg. Skład wjechał na tor numer 1 zamiast na tor numer 2.
Z kolei dyżurna ruchu Jolanta S. wydała zgodę na kontynuowanie jazdy maszyniście składu Warszawa – Przemyśl, mimo że na szlaku Starzyna – Sprowa zadziałały automatyczne blokady i semafor Sprowa wyświetlał sygnał „stój”. Prokuratura ustaliła, że dyżurna była informowana o zajętości toru numer 1 przez jadący inny pociąg i konieczności skierowania składu Warszawa – Przemyśl na tor drugi. Pomimo tego zezwoliła maszyniście na jazdę po torze nr 1. Ok. godziny 20:53 doszło do zderzenia obu składów.
Wyrok dla sprawców tragedii
W 2016 roku Sąd Okręgowy w Częstochowie skazał Andrzeja N. i Jolantę S. odpowiednio na 4 i 2,5 roku więzienia za nieumyślne spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym. Z kolei 26 stycznia 2018 roku wspomniane osoby decyzją Sądu Apelacyjnego w Katowicach otrzymały prawomocne wyższe wyroki: Andrzej N. 6 lat, a Jolanta S. 3,5 roku pozbawienia wolności.
W każdą rocznicę tragedii maszyniści pociągów przejeżdżających w miejscu wypadku zwalniają i uruchamiają syreny. Kolejarze i mieszkańcy biorą też udział w uroczystych obchodach mających na celu uczczenie pamięci ofiar. Władze gminy zdecydowały jednak, że w tym roku, ze względu na restrykcje związane z pandemią koronawirusa, obchody się nie odbędą. O decyzji poinformowano w oficjalnym komunikacie.
„W związku z zagrożeniem rozprzestrzeniania się koronawirusa (SARS-CoV-2), w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo gości oraz mieszkańców, pragniemy poinformować, że Msza Św. w intencji Ofiar Katastrofy zaplanowana na 7 marca 2021 roku zostaje ODWOŁANA. O nowym terminie mszy poinformujemy, gdy sytuacja epidemiologiczna w Polsce ulegnie poprawie” – podała Gmina Szczekociny.
pg