marzec 2021
12
8:03:20
Modernizacja polskiej kolei w stronę standardów bezemisyjności i zwiększenie jej udziału zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych były głównymi tematami konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” zorganizowanej przez PKP Intercity w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej. W trakcie paneli dyskusyjnych wskazywano, że korzystanie z zielonej energii ma doprowadzić do zwiększenia zainteresowania pasażerów i przedsiębiorców transportem kolejowym. W debatach uczestniczyli dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego i Kamil Wilde, Wiceprezes UTK.
W debacie otwierającej konferencję „Europejski Zielony Ład – wyzwania dla transportu i szansa dla kolei” dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wskazywał na potencjał drzemiący w polskiej kolei oraz na dodatkowe szanse jakie mogą powstać dzięki inwestowaniu w czyste źródła energii takie jak wodór.
„Polska kolej jest bezpieczna i ekologiczna, porównanie z innymi krajami EU pokazuje, że ma duży potencjał rozwoju” – powiedział dr inż. Ignacy Góra.
„2021 ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kolei trzeba wykorzystać by osoby, które dotychczas z kolei nie korzystały zobaczyły, jakim jest pewnym środkiem transportu” – dodał Prezes UTK.
W opinii ministra Andrzeja Adamczyka polska kolej, przy znacznym wsparciu rządu, rozpoczęła realizację strategii zielonego ładu jeszcze zanim Unia Europejska ogłosiła ten plan w 2019 r. Odniósł się m.in. do ogromnego programu inwestycyjnego PKP Intercity na lata 2016-2023 „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”, na którego realizację przeznaczono 7 mld zł. Zakłada on zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego.
Uczestnicy dyskusji oceniali, że szansą jest zmiana praktyk biznesowych. Wiele firm zwraca uwagę na ślad węglowy swojej działalności, w tym odpowiednio czysty transport. To właśnie kolej ma olbrzymi potencjał proekologiczny, który może przekonać klientów biznesowych.
Podczas panelu dyskusyjnego „Ekologiczna kolej jako środek transportu pierwszego wyboru – czym przekona do siebie pasażerów” wiceprezes UTK Kamil Wilde przypomniał, że nowoczesna i bezpieczna kolej nie jest wyłącznie zagadnieniem technicznym, ale ważni są odpowiednio przygotowani pracownicy kolei. Prowadzone są prace, by od roku 2023 egzaminy na licencję i świadectwo maszynisty były państwowe, prowadzone niezależnie od ośrodków szkolenia w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
„Pasażerów do kolei przekonać może wiele, z pewnością pomocny będzie aspekt ekologiczny. Pod tym względem kolej wygrywa z innymi środkami transportu” – mówił Kamil Wilde, Wiceprezes UTK.
Konferencja wpisywała się w założenia Europejskiego Roku Kolei, który promuje ten środek transportu jako najbardziej ekologiczny.
Źródło tekstu: UTK/Serwis Kolejowy