marzec 2021
18
3:03:05
W wielkiej Brytanii trwa budowa wiaduktu Colne Valley – najdłuższego w ramach powstającej linii kolei dużych prędkości HS2 – podaje spółka HS2 Ltd. Obiekt będzie liczył 3,4 km i umożliwi jazdę pociągów z prędkością do 320 km/h.
Prace rozpoczęły się w tym tygodniu. Inżynierowie ze spółki join venture Align pracujący na placu budowy umieścili już w ziemi pierwszy z 292 pali pod fundamenty wiaduktu. Elementy nie będą wbijane w ziemię, ale umieszczane w uprzednio wywierconych otworach. Niektóre pale mają nawet 55 metrów wysokości. Cała operacja odbywa się w konsultacjach ze spółką wodociągową Affinity Water i publicznym podmiotem ds. środowiska Environment Agency.
Po ukończeniu budowy, pociągi na trasie HS2 pojadą obiektem nad kilkoma jeziorami i drogami na północny zachód od Londynu. Wiadukt będzie o prawie 1 km dłuższy od słynnego mostu kolejowego Forth Bridge w Szkocji, który liczy ponad 2,5 km długości. Obiekt o wysokości ponad 10 metrów będzie opierał się na 56 filarach. Jego elementy konstrukcyjne mostu ważą ponad 6000 ton. Po zakończeniu prac szybkie pociągi pojadą wiaduktem z maksymalną prędkością do 320 km/h.
Inżynierowie wskazują, że wygląd wiaduktu został zainspirowany lotem kamienia odbijającego się od powierzchni wody.
„Wiadukt Colne Valley będzie jedną z najbardziej charakterystycznych konstrukcji w ramach projektu HS2. To wspaniałe obserwować, jak prace ruszają pełną parą. Chcę podziękować całemu zespołowi za ogromną pracę, jaką wykonał, aby doprowadzić nas do tego punktu” – podkreślił Rohan Perin, Central 1 Project Client w HS2 Ltd, cytowany na stronie spółki.
W połowie lutego informowaliśmy, że brytyjski parlament wyraził zgodę na realizację zadań w ramach drugiej fazy projektu HS2. System będzie największą linią kolei dużych prędkości po ukończonej w roku 2000 HS1. Pociągi rozpędzą się na niej nawet do 360 km/h. Zgodnie z założeniami cała trasa ma zostać ukończona do 2035 roku. Za realizację inwestycji odpowiada spółka HS2 Ltd. [czytaj więcej]
pg
Wizualizacje wiaduktu są dostępne poniżej.