fbpx
Źródło: Pixabay.com

Marzec 2021

20

11:03:00

CUPT podsumował spotkanie „Dostępna informacja pasażerska”

CUPT podsumował kolejne spotkanie z cyklu o dostępności w transporcie. Webinarium, które odbyło się 18 marca 2021 roku, przebiegało pod hasłem „Dostępna informacja pasażerska”.

Na temat informacji pasażerskiej trzeba spojrzeć z punktu widzenia komunikacji miejskiej i transportu kolejowego, gdyż charakteryzują się trochę innymi cechami – wskazuje CUPT. Na dworcach standardem jest zapowiedź głosowa, ale nie ma kompleksowej informacji wizualnej, a w transporcie miejskim jest na odwrót. Niestety różne praktyki stosowane w obrębie różnych miast i organizatorów transportu, czy też przewoźników, nie ułatwiają korzystania z rozwiązań.

Przykładowo:

  • w Poznaniu są numery linii wyświetlane na okrągłych wyświetlaczach, na dachu pojazdu,
  • w Krakowie są nowatorskie tablice wewnątrz pojazdów, pokazujące następne przystanki tak, że łatwo się zorientować, gdzie jesteśmy,
  • w Łodzi jest rozbudowana informacja o utrudnieniach.

Spotkanie służyło przede wszystkim wymianie doświadczeń pomiędzy wszystkimi interesariuszami. Ważnym punktem spotkania było uświadomienie, że z rozwiązań korzystają nie tylko osoby z niepełnosprawnościami czyli osoby poruszające się na wózkach albo niewidome, ale wszyscy podróżni: osoby starsze, osoby z dziećmi itd. Dobre praktyki, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami służą również pozostałym uczestnikom transportu. Przykładowo tablice informacyjne są wyposażone w guzik, który może nacisnąć każdy i odsłuchać informacji o najbliższych odjazdach. Innym przykładem jest informacja wyświetlana na ekranach o najbliższych przystankach, a jeśli to możliwe również o opóźnieniach, pomagać mogą nie tylko osobom głuchym, ale również tym, które np. słuchają muzyki w słuchawkach na uszach.

W tym wszystkim osadzeni są pasażerowie, którzy nie zawsze wiedzą o tych rozwiązaniach, zatem dostarczenie im wiedzy o zastosowanych rozwiązaniach w zakresie dostępnej informacji również jest istotne. Podczas panelu podróżni o ograniczonej mobilności wskazywali dobre i złe praktyki w informacji transportowej.

CUPT wskazuje, że najważniejsze jest aby nowoczesna informacja pasażerska była:

  • rzeczywista,
  • wiarygodna,
  • spójna,
  • czytelna,
  • umieszczona w ustandaryzowanych miejscach na dworcach, peronach, stronach internetowych,
  • dostosowana do różnych potrzeb podróżnych,
  • docierająca do każdego podróżnego planującego podróż lub już ja odbywającego.

W spotkaniu udział wzięło ponad 80 osób z administracji rządowej i samorządowej oraz beneficjenci Centrum Unijnych Projektów Transportowych. [Materiały] z wydarzenia dostępne są w zakładce [dostępność] na stronie CUPT. [Nagranie] webinarium można obejrzeć w serwisie YouTube.

Źródło tekstu: Cupt.gov.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram