fbpx
Źródło: Facebook/MZK Toruń

kwiecień 2021

05

11:04:00

Dziewięciu chętnych na budowę nowej linii tramwajowej w Toruniu

Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na budowę nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla Jar. Po jej wybudowaniu miasto wzbogaci się o ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej, nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej, zielone torowiska i kwietne łąki. Nie zabraknie też nowych drzew i krzewów.

Budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar będzie realizowana w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.Umowę o dofinansowanie prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał 3 sierpnia 2017 r.
 
Początkowo unijne dofinansowanie wynosiło 195,6 mln zł, ale miasto pozyskało dodatkowe środki i obecnie jest to 213,3 mln zł. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji. 14 autobusów hybrydowych od dwóch lat wozi pasażerów toruńskiej komunikacji miejskiej. Podpisano także umowy na zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania oraz pięciu tramwajów niskopodłogowych. Trwa także modernizacja odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Powstanie nowego torowiska zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Jest to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego. Poprzednią nową linię – na Bielany – uruchomiono 24 czerwca 2014 r., zaś w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.

Wykonawcą dokumentacji projektowej budowy nowej linii tramwajowej jest Databout Sp. z o.o. (dawniej WYG International).Firma w ramach kontraktu odpowiedzialna jest także zauzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację robót dla inwestycji.

Przetarg został podzielony na dwie części:

  • Część A:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;
  • Część B:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”

Oferenci mogli składać oferty częściowe, na poszczególne zadania. Na całość zamawiający planował przeznaczyć 158 mln zł brutto.

Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie 11 260,46  mtp., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26  nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26  peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie  miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.

Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni:

  • nasadzenia 127 drzew;
  • przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów;
  • założenie ok. 7 930 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 600 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).


Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Oprócz podstawowego waloru estetycznego zielone torowiska wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Szczegółowe informacje dotyczące inwestycji dostępne są [tutaj].

Źródło tekstu: MZK Toruń/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram