kwiecień 2021
14
12:04:16
Konsorcjum, w skład którego wchodzą Siemens Mobility i Škoda Transportation, wygrało przetarg na dostawę 180 wagonów dla składów dużej prędkości. Zamawiającym są Koleje Czeskie (České dráhy). Pojazdy będą wykorzystywane do realizacji kursów na trasach międzynarodowych – informuje Zdopravy.cz.
O wynikach przetargu poinformowano 12 kwietnia na stronie internetowej Siemens Mobility. Wartość kontraktu wynosi 12,5 miliarda koron (około 2,19 mld zł). Model wybrany przez przewoźnika to Viaggio Comfort. Zanim wagony zostaną dopuszczone do ruchu, dwa z nich wykorzystane będą do przeprowadzenia niezbędnych testów.Termin dostawy pierwszych egzemplarzy wyznaczono na 2024 rok.
W przyszłości wagony wejdą w skład 20 dziewięcioczłonowych pociągów, które mają obsługiwać połączenia z Pragi do Hamburga, Budapesztu oraz Wiednia. Każdy z zestawów pomieści na pokładzie 555 pasażerów w dwóch klasach (99 w klasie 1 oraz 456 w klasie 2).
Jednym z wymogów stawianych w przetargu przez Koleje Czeskie było przystosowanie wagonów do dużych prędkości. Wiąże się to z planami ČD dotyczącymi podniesienia maksymalnej prędkości na liniach konwencjonalnych z dotychczasowych 160 do 200 km/h. Według specyfikacji producenta, wartość ta dla Viaggio Comfort wynosi maksymalnie 230 km/h.
„W Czechach planowane jest zwiększenie prędkości na liniach konwencjonalnych do 200 km/h i budowa linii dużych prędkości. Dzięki temu w przyszłości pociągi będą mogły jeździć z prędkością wyższą niż maksymalna dozwolona prędkość 160 km/h. Dlatego musimy kontynuować planowane inwestycje w nowe pociągi, które będą spełniały wymagania dotyczące norm pojazdów poruszających się po sieciach konwencjonalnych i dużych prędkości w Europie Środkowej” – powiedział Ivan Bednárik, prezes zarządu spółki České dráhy.
Poza przystosowaniem do dużych prędkości, wagony będą się wyróżniać także komfortem. Znajdą się w nich m.in. ergonomiczne, rozkładane fotele, ładowarki indukcyjne do telefonów, gniazda USB oraz 230V, a także WiFi i system audiowizualnej informacji pasażerskiej.
Ponadto składy zawierać będą przedziały restauracyjne, miejsca przystosowane do przewozu rowerów, wózków dziecięcych i wózków inwalidzkich. Wagony mają być też przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową – pozbawione będą barier utrudniających wsiadanie i wysiadanie czy korzystanie z toalety.
hp