fbpx
Źródło: Gov.pl

Kwiecień 2021

19

12:04:00

A. Adamczyk: Chcemy, by do końca dekady z PKP IC korzystało 70 mln pasażerów rocznie

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wskazał, że chce, aby do końca 2030 roku z usług PKP Intercity korzystało 70 mln osób rocznie. Zapowiedział też, że spółka przygotowuje się do ogłoszenia dużego przetargu na modernizację blisko 200 wagonów. Polityk był gościem wczorajszej audycji „W otwarte karty” w Programie I Polskiego Radia.

Andrzej Adamczyk mówił m.in. o przekopie Mierzei Wiślanej i inwestycjach drogowych. Był także pytany o działania rządu na rzecz rozwoju połączeń kolejowych. Minister przypomniał, że zgodnie z zapowiedziami, do 2030 roku zostanie uruchomionych 76 tys. nowych krajowych połączeń kolejowych. [czytaj więcej] Jak podkreślił liczy na to, że Polacy powrócą do tego środka transportu. Zaznaczył też, że pandemia koronawirusa nie może powstrzymać rozwoju sektora.

„Nie możemy poprzestać na rozwoju sieci kolejowej, a szczególnie usług przewozowych – pasażerskich i towarowych – tłumacząc to pandemią. Przypomnę, że w ostatni dzień ubiegłego roku z upoważnienia rządu podpisaliśmy umowę z PKP IC na świadczenie usług publicznych o wartości 20 mld złotych. Chcemy, aby na koniec obecnej dekady, dzięki tej umowie, w Polsce funkcjonowało prawie 200 tys. połączeń kolejowych. Obecnie w ciągu roku na tory wyjeżdża ponad 120 tys. pocigów. Plany są ambitne, są zabezpieczone środki finansowe. Mamy nadzieję, że na koniec dekady z polskiej kolei (PKP Intercity - przyp. red.) będzie korzystało ponad 70 mln pasażerów rocznie. Mam świadomość, że to są ambitne plany, ale korzystający z kolei każdego dnia doświadczają tego jak zmienia się poziom usług, szlaków kolejowych, tabor” – powiedział szef resortu infrastruktury.

Andrzej Adamczyk zaznaczył, że na pełną realizacje strategii taborowej potrzeba czasu. Wskazał, że produkcja pociągów i wagonów musi potrwać przynajmniej kilka lat. Podał też przykład efektów dotychczasowych prac modernizacyjnych przeprowadzonych na torach.

„Naszym celem jest, aby maksymalna ilość podróżujących korzystała z kolei. To »najczystszy«, najwygodniejszy środek transportu. Przykładem jest linia kolejowa E30 Katowice – Kraków.Pprzez katastrofalny stan techniczny torów do niedawna pociąg osobowy pokonywał odległość 77 km w ciągu 2 godzin i 27 minut. Nie była to żadna atrakcja, ani żadna konkurencja dla transportu samochodowego. Przebudowaliśmy ten szlak – trwają ostatnie prace certyfikacyjne. Jaki mamy tego efekt? Dziś pociąg pospieszny przejeżdża tę trasę w czasie około 55 minut. Skład zatrzymujący się na kilku przystankach pokonuję odcinek w ciągu 1 godziny 20 minut. Kolej jeszcze przyspieszy na tym odcinku, kiedy zakończą się wszystkie prace certyfikacyjne” – mówił minister w radiowej „Jedynce”.

Andrzej Adamczyk był pytany także o źródło finansowania zapowiadanych inwestycji. Wskazał, że rząd przechodzi „od wizji do działania”. Wyjaśnił że środki finansowe na realizację Krajowego Programu Kolejowego i strategii taborowej są zabezpieczone. Dodał, że ogromnym zastrzykiem gotówki będą finanse z Krajowego Programu Odbudowy. Zapowiedział również dalsze inwestycje w poprawę komfortu pasażerów polskiej kolei.

To polityka taborowa na kwotę 7 mld zł, dzięki której w 2020 roku zostało zmodernizowanych 120 wagonów. Flotę PKP Intercity wzmocniło 30 lokomotyw polskiej firmy Newag, w tym roku na tory wyjedzie 14 zmodernizowanych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. To też dzięki polskim przedsiębiorcom, u których te zamówienia są realizowane. Kończymy modernizację 60 kolejnych wagonów – do końca kwietnia wszystkie wyjadą na tory. W „Cegielskim” wyprodukowano i zmodernizowano w sumie ponad 80 wagonów, niebawem podpiszemy umowę na remont kolejnych 144. Planujemy też ogłoszenie przetargów na modernizację dalszych 192 wagonów” – zapowiedział minister infrastruktury.

Polityk dodał, że jego zapowiedzi mogą wydać się nierealne dla pasażerów, którzy na stacjach kolejowych spotykają się z 30-letnimi, mało komfortowymi pociągami. Wskazał, że konsekwentna realizacja inwestycji w sektorze kolejowym ma uczynić ten środek transportu w Polsce jednym z najnowocześniejszych na tle całej Europy.

pg


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram