kwiecień 2021
22
1:04:05
W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce dobiegł końca remont zabytkowego parowozu Kp4-3772, należącego do Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Prace przy odrestaurowaniu „kapcia” zajęły ponad 4 tys. godzin roboczych – poinformowano w mediach społecznościowych skansenu.
Parowóz trafił do placówki w Chabówce w lutym ubiegłego roku. Remont zabytkowej lokomotywy trwał blisko rok. Zakres prac obejmował kompletną naprawę kotła i jego osprzętu, układu biegowego, silnika parowego i stawidła. Kp4-3772 otrzymał też nową budkę maszynisty oraz galanterię i wszystkie łożyska ślizgowe. Po tysiącach godzin prac, 21 kwietnia lokomotywa w nowym malowaniu opuściła teren Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i została przetransportowana do siedziby Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. [zobacz film]
Na stronie skansenu podano, że parowóz Kp4-3772nie jest „rdzennym mieszkańcem” Bieszczad, ale jego historia jest nierozerwalnie połączona z tamtejszą wąskotorówką.
„To właśnie te maszyny przez dziesięciolecia zwoziły bieszczadzkie drewno z Wetliny do Łupkowa i Rzepedzi. Ten egzemplarz został zakupiony przez Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w 2007 roku. Pozyskanie, remont i przywrócenie do służby Kp4-3772 stało się dla Zarządu Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej bardzo ambitnym i koniecznym do zrealizowania celem, bowiem nie można sobie wyobrazić lepszej wizytówki kolejki niż czynny parowozów Kp4. Egzemplarz o numerze 3772 nie jest rdzennym, bieszczadzkim parowozem, bowiem pochodzi z cukrowni w Kruszwicy. W ciągu siedmiu lat po przybyciu w Bieszczady obsłużył kilka tysięcy pociągów, a w 2014 i 2015 roku był czynny łącznie ponad 200 dni w roku! To bardzo dużo, zważywszy, że górskie trasy bieszczadzkiej kolejki są bardzo wymagające zarówno dla parowozu, jak i drużyn trakcyjnych” – czytamy na portalu skansenu.
Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce powstał w 1993 roku na terenie dawnej parowozowni z czasów II Wojny Światowej. Placówka jest znana z najliczniejszej kolekcji związanej z historią polskiej kolei. Na tabor składają się m.in. wycofane z ruchu sprawne parowozy oraz lokomotywy elektryczne i spalinowe, które przeszły rewitalizację. Wykonywanie napraw rewizyjnych i głównych parowozów jest możliwe dzięki zachowanej infrastrukturze oraz doświadczonemu zespołowi specjalistów.
pg
Zdjęcia z remontu maszyny można obejrzeć w galerii poniżej.