fbpx
Źródło: Facebook.com/Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce

kwiecień 2021

22

1:04:05

Skansen w Chabówce wyremontował parowóz Kp4-3772

W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce dobiegł końca remont zabytkowego parowozu Kp4-3772, należącego do Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Prace przy odrestaurowaniu „kapcia” zajęły ponad 4 tys. godzin roboczych – poinformowano w mediach społecznościowych skansenu.

Parowóz trafił do placówki w Chabówce w lutym ubiegłego roku. Remont zabytkowej lokomotywy trwał blisko rok. Zakres prac obejmował kompletną naprawę kotła i jego osprzętu, układu biegowego, silnika parowego i stawidła. Kp4-3772 otrzymał też nową budkę maszynisty oraz galanterię i wszystkie łożyska ślizgowe. Po tysiącach godzin prac, 21 kwietnia lokomotywa w nowym malowaniu opuściła teren Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i została przetransportowana do siedziby Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. [zobacz film]

Na stronie skansenu podano, że parowóz Kp4-3772nie jest „rdzennym mieszkańcem” Bieszczad, ale jego historia jest nierozerwalnie połączona z tamtejszą wąskotorówką.

„To właśnie te maszyny przez dziesięciolecia zwoziły bieszczadzkie drewno z Wetliny do Łupkowa i Rzepedzi. Ten egzemplarz został zakupiony przez Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w 2007 roku. Pozyskanie, remont i przywrócenie do służby Kp4-3772 stało się dla Zarządu Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej bardzo ambitnym i koniecznym do zrealizowania celem, bowiem nie można sobie wyobrazić lepszej wizytówki kolejki niż czynny parowozów Kp4. Egzemplarz o numerze 3772 nie jest rdzennym, bieszczadzkim parowozem, bowiem pochodzi z cukrowni w Kruszwicy. W ciągu siedmiu lat po przybyciu w Bieszczady obsłużył kilka tysięcy pociągów, a w 2014 i 2015 roku był czynny łącznie ponad 200 dni w roku! To bardzo dużo, zważywszy, że górskie trasy bieszczadzkiej kolejki są bardzo wymagające zarówno dla parowozu, jak i drużyn trakcyjnych” – czytamy na portalu skansenu.

Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce powstał w 1993 roku na terenie dawnej parowozowni z czasów II Wojny Światowej. Placówka jest znana z najliczniejszej kolekcji związanej z historią polskiej kolei. Na tabor składają się m.in. wycofane z ruchu sprawne parowozy oraz lokomotywy elektryczne i spalinowe, które przeszły rewitalizację. Wykonywanie napraw rewizyjnych i głównych parowozów jest możliwe dzięki zachowanej infrastrukturze oraz doświadczonemu zespołowi specjalistów.

pg

Zdjęcia z remontu maszyny można obejrzeć w galerii poniżej.

Źródło zdjęć: Facebook.com/Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce
Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram