kwiecień 2021
24
2:04:00
Komenda Główna Straży Ochrony Kolei podsumowała I kwartał 2021 roku. W tym czasie na terenach kolejowych odnotowano o 142 przypadki mniej zdarzeń niż w analogicznym okresie w roku 2020. Wzrost poziomu bezpieczeństwa i mniej kradzieży to m.in. efekt dodatkowych patroli i wykorzystywania nowoczesnego sprzętu.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych Straż Ochrony Kolei intensyfikuje działania. Codziennie około tysiąca funkcjonariuszy wyposażonych w nowoczesny sprzęt patroluje pociągi, dworce, stacje, przystanki przejazdy kolejowo-drogowe, bocznice kolejowe i skupy złomu.
W I kwartale 2021 r. Straż Ochrony Kolei zarejestrowała o 142 przypadki mniej zdarzeń na terenach kolejowych niż w tym samym okresie roku ubiegłego – wówczas były 1682 zdarzenia. O blisko 40% spadła liczba kradzieży na szkodę podróżnych. O ponad 27% zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji na czynnych liniach kolejowych. Odnotowano także o blisko 20% mniej kradzieży elementów taboru, materiałów oraz towarów.
Funkcjonariusze SOK w 2021 r. ujęli 490 sprawców. To efekty akcji przeciw kradzieżom oraz dewastacjom i wybrykom chuligańskim. Kontrole punktów skupu złomu – średnio około 50 kontroli dziennie, ponad 4 tysiące kontroli w skali kraju, ograniczają kradzieże elementów metalowych na kolei. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ważne są patrole na torach. Funkcjonariusze wykonali prawie 12 tysięcy patroli na tzw. „dzikich przejściach” i prawie 8 tysięcy na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych.
Wciąż potrzebne są interwencje i pouczenia. Blisko 6 tysięcy osób, które nie przestrzegały przepisów na obszarze kolejowym i w pociągach pouczono, prawie 6 tysięcy osób otrzymało mandaty.
„Zaangażowanie funkcjonariuszy SOK, intensyfikacja działań oraz bardzo dobra współpraca z innymi służbami przyniosły wymierne efekty poprawy bezpieczeństwa. Odnotowaliśmy spadek zdarzeń zarejestrowanych na terenach kolejowych w I kwartale 2021 roku o ponad 8,4% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego” – powiedział Komendant Główny Straży Ochrony Kolei dr inż. Józef Hałyk.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa SOK wykorzystuje specjalne pojazdy: mobilne centra monitoringu (MCM). Dzięki systemowi kamer funkcjonariusze mogą obserwować co dzieje się na kilkukilometrowym odcinku linii kolejowej niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych. Do walki ze złodziejami infrastruktury kolejowej wykorzystywane są tzw. fotopułapki oraz termo i noktowizory. W miejscach trudnodostępnych funkcjonariuszy wspomagają specjalnie szkolone psy. Samochody terenowe sprawdzają się na patrolach linii, m.in. w lasach.
Dzięki sygnałowi przekazanemu przez fotopułapkę, w połowie stycznia funkcjonariusze SOK ujęli w Pikulicach dwóch mężczyzn kradnących elementy infrastruktury kolejowej.
W połowie stycznia na szlaku Miłkowice-Chojnów przy pomocy termowizorów funkcjonariusze na gorącym uczynku ujęli mężczyznę dewastującego kontener ze sprzętem obsługującym urządzenia na przejeździe kolejowo-drogowym. W połowie lutego na stacji Zabrze Makoszowy Kopalnia ujęto na gorącym uczynku mężczyznę wycinającego kable.
Źródło tekstu: Plk-sa.pl/Serwis Kolejowy