kwiecień 2021
28
11:04:11
Na linii tramwajowej nr 14, łączącej nowohuckie Mistrzejowice z Bronowicami, od dziś będą kursować wyłącznie Lajkoniki i wagony NGT6. W dni powszednie będzie to sześć Lajkoników i trzy wagony NGT6, a w soboty i święta - pięć Lajkoników i dwa wagony NGT6.
Zgodnie z zapowiedziami, Lajkoniki na linii nr 14 zastąpiły wszystkie wagony EU8N. Po raz pierwszy pojawiły się na niej w sobotę 28 listopada 2020 roku.
Od 27 marca nowoczesne, niskopodłogowe Lajkoniki kursują także na innej trasie do Nowej Huty – na linii nr 9, łączącej Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem P+R. Ilość Lajkoników posiadanych obecnie przez krakowskie MPK umożliwia na tę chwilę wysyłanie tych nowych wagonów na linię nr 9 tylko w soboty i święta. Przedsiębiorstwo zapowiada jednak, że wraz z przyszłymi dostawami ich liczba na tej trasie w weekendy będzie systematycznie się zwiększać. W najbliższych tygodniach zaczną one kursować na linii nr 9 także w dni powszednie.
Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z wagonów zamontowana jest specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów, w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne.
Obecnie tramwaje z niską podłogą stanowią ponad 72 proc. floty MPK SA. Celem zakupu nowych pojazdów, w tym właśnie Lajkoników, jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych. W Krakowie są już tylko trzy linie, na których żaden kurs nie jest obsługiwany taborem niskopodłogowym. Są to linie nr 10, 16 i 49. Na liniach nr 10 i 16 jest to obecnie niemożliwe z powodu stanu torowiska na ul. Ptaszyckiego. Linia nr 49 to linia kursująca tylko w godzinach szczytu, której trasa pokrywa się z trasami innych linii obsługiwanych przez tramwaje z niską podłogą. Większość tras w Krakowie jest obecnie w całości obsługiwana taborem niskopodłogowym.
Źródło tekstu: MPK Kraków/Serwis Kolejowy