fbpx
Źródło: Poznan.pl

Kwiecień 2021

28

9:04:18

Poznań przedstawił plan remontu torowisk tramwajowych na 2021 rok

20,5 mln zł przeznaczono w tym roku na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej w Poznaniu. Wśród zaplanowanych prac znajdują się remonty na pętlach Zawady i Piątkowska czy remont torowiska na ulicy Podgórnej.

Między innymi na ul. Dąbrowskiego i Głogowskiej powstaną przystanki typu wiedeńskiego. Wyzwanie stanowi skoordynowanie prac remontowych i wielu dużych inwestycji transportowych dofinansowanych przez Unię Europejską. Podnosząc standard infrastruktury, trzeba jednocześnie w jak najwyższym stopniu umożliwić przejezdność na trasach komunikacji miejskiej.

„To kolejny rok, w którym przeznaczamy duże środki finansowe na naprawę torowisk w Poznaniu. Jeszcze w 2014 roku wydatki na remonty torowo-sieciowe nie przekraczały 3 milionów zł. Od 2015 roku kwoty te systematycznie rosły. W ostatnich latach co roku przeznaczaliśmy na ten cel od 20 do 30 milionów zł rocznie i podobnie będzie w roku 2021. Licząc bieżący rok, wydatki na remonty od 2015 roku przekroczą 165 milionów. Konsekwentne, stałe podnoszenie jakości infrastruktury torowo-sieciowej poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. Jeżeli tramwaje i autobusy mają być alternatywą dla samochodów, to muszą one jeździć szybko i sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie” - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

O skali prowadzonych w minionych latach na terenie miasta remontów najlepiej świadczą liczby. W latach 2015-2020 na odnowę infrastruktury tramwajowej wydano ok. 145 milionów złotych. Za tę kwotę zmodernizowano 20,5 km torowisk, 27 przystanków, 8 podstacji zasilających sieć trakcyjną, a także wymieniono 40,2 km sieci trakcyjnej, 36 zwrotnic i 24,7 km kabli trakcyjnych i zasilających.

Koordynacja z inwestycjami

Zaplanowane prace remontowe trzeba było skoordynować z inwestycjami transportowymi dofinansowanymi przez Unię Europejską.

„Plan remontowy w 2021 roku obejmuje prace w różnych częściach miasta. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu w Poznaniu takimi jak np. trasa na Naramowice, przebudowa ronda Rataje, remont ul. Wierzbięcice czy kolejny etap Programu Centrum. Przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego” - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Pierwsze prace rozpoczną się w maju od remontu przy pętli Zawady, jednak już w marcu zamontowano łuk torowy przy placu Wiosny Ludów, który połączył torowiska na ulicy Strzeleckiej i Podgórnej. Pasażerowie zyskali dzięki niemu możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy węzłami Jana Pawła II/Kórnicka i AWF. Jest to niezwykle ważne w obliczu już prowadzonych prac modernizacyjnych na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w ramach kolejnego etapu Programu Centrum, uniemożliwiających przejazd tramwajem w tej części miasta.

„Cieszymy się, że ten awangardowy pomysł został sprawnie wdrożony i z powodzeniem służy pasażerom. Łuk torowy pozwolił utrzymać transport tramwajowy w centrum i znacznie uelastycznił sieć tramwajową” - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

„Ułatwienie w przemieszczaniu się zamierzamy także wprowadzić podczas planowanych w wakacje prac na pętli Piątkowska. Choć pętla zostanie zamknięta, to wprowadzimy komunikację dwukierunkowymi tramwajami do przystanku Os. Winiary. Zdajemy sobie sprawę, że organizacja transportu zastępczego w tym rejonie miasta jest mało efektywna, a chcemy maksymalnie ułatwić dojazd mieszkańcom Sołacza, Bonina i Winiar” – dodaje szef ZTMP.

Tam, gdzie jest to możliwe, zgrane zostały terminy prac z różnych branż. Tak będzie między innymi na Starołęce, gdzie remont podstacji trakcyjnej, zasilającej m.in. trasę tramwajową, będzie się odbywał równolegle z pracami Aquanetu prowadzonymi m.in. w rejonie torowiska na ulicy Starołęckiej.

Plany na 2021 rok

Jak wskazuje Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o., „służby MPK Poznań przez cały rok prowadzą bieżące prace utrzymaniowe, dbając o to, aby stan torowisk i sieci trakcyjnej pozwalał na realizację zadań przewozowych”.

„Bardziej długotrwałe prace, wymagające również większego zaangażowania sił i środków, tradycyjnie już są prowadzone wtedy, gdy aura jest bardziej sprzyjająca. Podobnie będzie w tym roku” - tłumaczy Wojciech Tulibacki.

„Jestem przekonany, że podobnie jak w minionych latach, wszystkie zadania zrealizujemy zgodnie z założonym harmonogramem, oraz że pandemia nie pokrzyżuje nam planów na 2021” – dodaje.

Więcej informacji na temat planów związanych z remontem poznańskich torowisk można znaleźć [tutaj].

Źródło tekstu: Urząd Miasta Poznania/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram