maj 2021
04
7:05:00
Małopolska czeka na Impulsy 2. Kolejne pojazdy z zamówionych 9 szt. przechodzą obecnie proces lakierowania. Nanoszona jest na nie malatura w barwach województwa. Dziewięć czteroczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych zostanie przekazanych Kolejom Małopolskim oraz Polregio na przełomie 2021 i 2022 roku.
„Projekt pn. Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych realizowany jest przy udziale dofinansowania unijnego w kwocie 132 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W czerwcu 2020 roku Województwo Małopolskie podpisało z przedsiębiorcą Newag S.A. umowę dostawy 9 szt. Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych w wersji czteroczłonowej” - mówi marszałek Witold Kozłowski.
Wartość kontraktu, który obejmuje również pięcioletnią kompleksową usługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą, gwarancję, szkolenia dla pracowników oraz depozyt części zamiennych, to ponad 245 mln zł. Za realizację projektu odpowiada Biuro Inwestycji Strategicznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Warto wspomnieć, że w zakresie zakupu pociągów typu Impuls 2 od przedsiębiorstwa Newag S.A. pod uwagę wzięto głos Małopolan. Podobnie było w przypadku projektu dot. zakupu czterech sztuk pociągów typu Elf 2, produkowanych przez przedsiębiorstwo PESA Bydgoszcz S.A., w którym wyboru foteli pasażerskich dokonywali uczniowie Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz mieszkańcy województwa.
„Zarząd Województwa Małopolskiego postanowił zasięgnąć rady u mieszkańców Małopolski. Tym razem wybór, którego dokonać można było za pośrednictwem ankiety na popularnym portalu społecznościowym, dotyczył kolorystyki automatu biletowego” - dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.
Pociągi produkowane przez Newag będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Każdy z dziewięciu nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażony jest m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe).
W każdym pociągu zostaną zainstalowane też systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności.
Źródło tekstu: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego/Serwis Kolejowy