maj 2021
07
3:05:22
Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Warte łącznie blisko ćwierć miliarda złotych wagony są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Krakowa czy Białegostoku.
Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów, konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt.
„Cieszę się z zakończenia kolejnego dużego kontraktu realizowanego przez PKP Intercity. Dodajmy realizowanego w trudnych czasach. Warto podkreślić, że obie firmy wywiązały się ze swoich zobowiązań. PESA dostarczyła nowoczesne wagony, PKP Intercity mimo ograniczeń jeśli chodzi o frekwencję w pociągach, nie wycofał się ze swoich ogromnych inwestycji. To dzięki takim zamówieniom, realizowanym m.in. przez spółki Skarbu Państwa polska gospodarka broni się przed koronawirusem. Pasażerowie tymczasem wracają na kolej. Te nowe wagony sprawią, że będą wracać jeszcze chętniej. PKP Intecity oferuje przejazdy bezpieczne i komfortowe, i to staje się znakiem firmowym naszego narodowego przewoźnika kolejowego”– mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
„Pandemia nie powstrzymała dynamicznego rozwoju polskiej kolei dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor, który z pewnością doceniają podróżni. Wierzę, że rosnąca jakość usług pozwoli na szybki powrót pasażerów po ostatnim roku zmniejszonego zapotrzebowania na wyjazdy. Dlatego cieszy nas konsekwencja, z jaką PKP Intercity realizuje swój program inwestycyjny. Wysokiej jakości tabor to klucz do bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej kolei, która jest naszym celem”– mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Więcej na ten temat można przeczytać [tutaj].
Źródło tekstu: PKP Intercity/Serwis Kolejowy