fbpx
Źródło: Twitter.com/Alstom

Maj 2021

21

12:05:35

Francuski pociąg autonomiczny będzie woził pasażerów w ramach jazd testowych

Po serii testów przeprowadzonych w laboratoriach oraz jazdach sprawdzających, autonomiczny pociąg budowany przez konsorcjum, którego liderem jest francuski przewoźnik państwowy SNCF, wprowadzony zostanie do użytku na liniach komercyjnych. Będzie to faza próbna, mająca potwierdzić, że pojazd spełnia wymogi bezpieczeństwa.

Budowa w pełni autonomicznego pociągu prowadzona jest przez powstałe dwa i pół roku temu konsorcjum, współtworzone przez SNCF, Alstom, Bosch, Spirops, Thales i Railenium Technology Research Institute. Pojazd oparto na modelu Regio 2N produkowanym przez Bombardiera, a obecnie Alstom, w Crespin na południu Francji. Został on poddany modyfikacjom polegającym m.in. na doposażeniu w kamery, radary, czujniki i lidary, czyli urządzenia mierzące odległość za pomocą wiązki laserowej.

Pierwsze przejazdy po torach komercyjnych pociąg odbył na początku marca bieżącego roku. Był prowadzony przez maszynistę SNCF, a na pokładzie znajdował się zespół inżynierów i techników sprawdzających poprawność działania urządzeń, w jakie doposażono skład. Jednocześnie systemy gromadziły dane, które wykorzystano podczas jazdy autonomicznej przeprowadzonej na torze testowym w Petite-Forêt.

W drugiej połowie maja odbyły się kolejne testy na sieci komercyjnej, mające dostroić system operacyjny pociągu. Jazdy w trybie półautonomicznym miały za zadanie dopracować automatyczne przyspieszanie i hamowanie składu pod nadzorem maszynisty.

Przez następne dwa lata pojazd będzie realizował przewozy pasażerskie w trybie konwencjonalnym, jednocześnie gromadząc dane, które poprawią działania algorytmów wykrywających komunikaty, takie jak kolor świateł na sygnalizatorach czy sygnałów napływających z otoczenia pociągu.

Zgodę na przeprowadzenie prób z udziałem pasażerów wydał Francuski Krajowy Organ ds. Bezpieczeństwa (EPSF). Instytucja będzie w tym czasie oceniać wpływ pojazdu na system kolejowy oraz zastosowaną w nim technologię. Sprawdzi także, czy spełnia on wymogi bezpieczeństwa wymagane przy dopuszczeniu pociągu do eksploatacji.

W realizację projektu zaangażowana została także ANSSI (francuska agencja rządowa ds. cyberbezpieczeństwa), w celu zabezpieczenia pociągu przed ewentualnymi cyberatakami.

Konsorcjum realizujące prace nad w pełni autonomicznym pociągiem zamierza ukończyć projekt do 2023 r. Pojazdy mają w przyszłości przyczynić się m.in. do zwiększenia przepustowości, płynności i regularności ruchu kolejowego.

hp


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram