fbpx
Źródło: Tauron-dystrybucja.pl

maj 2021

27

7:05:21

Bochnia: Tauron Dystrybucja dostosował sieć do ruchu Pendolino

Tauron Dystrybucja kończy prace przy przyłączaniu do sieci podstacji trakcyjnej Bochnia. Cały projekt rozbudowy i przebudowy sieci energetycznej związanej z przyłączeniem obiektów PKP na tym obszarze trwał 8 lat. Dzięki inwestycji wartej 58 mln zł, w regionie kursować mogą szybkie pociągi Pendolino, zwiększone zostało też bezpieczeństwo energetyczne obszaru.

Tauron Dystrybucja przyłączył do sieci podstację trakcyjną Bochnia – jeden z kluczowych elementów dla ciągów komunikacyjnych i kolejowych w regionie. Dzięki inwestycji możliwe będzie kursowanie składów Pendolino.

Lata realizacji tego projektu 2013-2021 pokazują, jak skomplikowane było to przedsięwzięcie logistyczne i organizacyjne. Całość projektu wyceniana jest na ok. 58 mln zł. Najtrudniejszym etapem prac było uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, negocjacje z właścicielami nieruchomości oraz procedury uzyskania wymaganych decyzji administracyjnych – pozwoleń na budowę” mówi Jacek Duniec, Dyrektor OddziałuTauron Dystrybucja w Tarnowie.

Ostatnio zrealizowane prace po stronie Tauron Dystrybucja obejmowały budowę linii napowietrznej dwutorowej 110 kV na odcinku blisko 22 km wraz z przewodami odgromowymi. Równocześnie realizowana była przebudowa skrzyżowań istniejących linii, które kolidowały z inwestycją. Co ciekawe, w celu usprawnienia prowadzonych prac zastosowano wynoszenie przewodów fazowych za pomocą drona.

Przyłączenie podstacji Bochnia to jedna z siedmiu realizowanych przez Oddział Tauron Dystrybucja w Tarnowie umów przyłączeniowych zawartych dla obiektów PKP. Pierwszym etapem prac po stronie Tauron Dystrybucja było wybudowanie Głównego Punktu Zasilania (GPZ) Wygoda. Budowa obiektu trwała 2 lata i zakończona została w 2016 r. Obecnie GPZ Wygoda włączony jest do pracy sieci elektroenergetycznej Tauron Dystrybucja i zasila między innymi dużych klientów przemysłowych z obszaru Bochni.

Dalszy etap prac to między innymi przebudowa jednotorowych linii napowietrznych 110 kV relacji GPZ Dunajcowa – GPZ Biadoliny – GPZ Brzesko – GPZ Wygoda na linię dwutorową.

Całe przedsięwzięcie było rozłożone na lata 2013-2021. Moc przyłączeniowa dla obiektu zapewnia zasilanie podstawowe oraz zasilanie rezerwowe, dzięki czemu zwiększona została pewność zasilania podstacji.

Realizacja przebudowy linii 110 kV w systemie „zaprojektuj i wybuduj” podzielona została na dwa odcinki: Biadoliny - Brzesko oraz Brzesko - Wygoda. Prace prowadziło dwóch różnych wykonawców, realizujących swoje zadania na zleconych odcinkach. Zastosowanie metody „zaprojektuj i wybuduj” oznacza, że wykonawca odpowiada za kompleksową realizację całego przedsięwzięcia – przygotowanie projektu, uzyskanie zgód oraz pozwoleń i finalne przeprowadzenie prac budowlanych.

Źródło tekstu: Tauron-dystrybucja.pl/Serwis Kolejowy


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram