fbpx
Źródło: Cpk.pl

maj 2021

27

3:05:59

CPK wybrało wykonawcę projektu tunelu dalekobieżnego w Łodzi

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejsze oferty na wykonanie prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. To kolejne rozstrzygnięcie przetargów w ramach Programu kolejowego CPK. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” oraz Sud Architekt Polska, na kwotę 73,6 mln zł brutto.

Zaprojektowanie przebiegu tunelu dalekobieżnego będzie jednym z kluczowych elementów tzw. „Y”, czyli trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. W ten sposób przebieg inwestycji będzie miał znaczenie dla całego systemu transportowego kraju.

Polska zaczyna nadrabiać zaległości. W ostatnich tygodniach wybrani zostali wykonawcy prac na odcinku Warszawa – Łódź i dla węzła kolejowego CPK. W tym tygodniu ogłoszono postępowanie ramowe na Studia Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla setek kilometrów nowych tras, a dzisiaj w decydującą fazę wchodzi przetarg dla tunelu dalekobieżnego, dzięki któremu Łódź Fabryczna będzie mogła wreszcie wykorzystać swój potencjał jako dworzec dla Kolei Dużych Prędkości” – mówił 26 maja Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Tunel dalekobieżny w Łodzi

Tunel dalekobieżny w Łodzi będzie elementem linii kolejowej nr 85 w ramach tzw. szprychy nr 9. Połączy ona stolicę Polski z Łodzią i Wrocławiem. Zostanie uruchomiona w tym samym czasie, co Port Solidarność. Inwestycja ta jest również elementem korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach TEN-T – bazowej sieci transportowej, której powstawanie koordynuje Unia Europejska.

Tunel, przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym dla kolei dużych prędkości, będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na Dworcu Fabrycznym.

Czterokilometrowy tunel pod centrum Łodzi umożliwi włączenie tego miasta do sieci kolei dużych prędkości. Dzięki temu czas przejazdu koleją z Łodzi do CPK ulegnie skróceniu do 30 min, Warszawy do 45 min, zaś Wrocławia i Poznania - do 1 godz. 10 min.  Tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 km/h, co zostanie określone w toku prac projektowych. Na potrzeby systemu kolei dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC.

Przedmiotem zamówienia jest:

  • opracowanie koncepcji programowo przestrzennej,
  • projektu budowlanego,
  • uzyskanie ostatecznej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) oraz
  • przygotowanie niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu, linii kolejowej i tzw. infrastruktury towarzyszącej.

Poza zwycięską ofertą, w przetargu zostały złożone jeszcze dwie (Multiconsult Polska i konsorcjum Egis Poland, Egis Structures et Environnement SAS oraz SWS engineering). Obie odrzucono jednak ze względów formalnych.

Zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług. Wykonanie przedmiotu zamówienia powinno nastąpić w IV kw. 2022 roku.

W ramach zamówienia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. dokumentację geodezyjną, geotechniczną i geologiczno-inżynierską, raport o oddziaływaniu na środowisko (tzw. ponowna ocena oddziaływania na środowisko), warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, a także raport środowiskowy DŚU.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. Zgodnie z założeniami, tunel dalekobieżny w Łodzi zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 roku.

Inwestycja jest realizowana w ramach porozumienia z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, z wykorzystaniem dokumentacji, w tym studium wykonalności i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przygotowanej w 2013 roku.

O programie kolejowym CPK

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Źródło tekstu: Cpk.pl


Podziel się

Najczęściej czytane

Kontakt

Redaktor naczelny
Mateusz Wójtowicz
naczelny@serwiskolejowy.pl
Ul. Dąbrowskiego 6
87 - 100 Toruń
magnifiercross
Napisz do nas! linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram